Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Original title:
Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Translated title:
Obstacles in Compulsory Education of Children from Socially Disadvantaged Families Viewed by Primary Carers
Authors:
Dudková, Dorota ; Matoušek, Oldřich (advisor) ; Šťastná, Jaroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá fenoménem sociálního znevýhodnění v kontextu základního vzdělávání. Cílem práce je zmapovat překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí tak, jak je vnímají jejich primárně pečující osoby. První část práce popisuje obecně pojem sociální znevýhodnění, jeho vliv na vzdělávání dětí a nastiňuje překážky, které mohou pro děti s tímto znevýhodněním vznikat a možnosti podpory, které jim může škola v tomto případě nabídnout. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu, jehož respondenty byly právě primárně pečující osoby o děti pocházejí ze sociálně znevýhodněných rodin. Klíčová slova: rodina, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, primární vzdělávání, programy podpory vzdělávání, inkluzeThe bachelor thesis deals with the phenomenon of social disadvantage in connection with primary education. The aim of the thesis is to identify the obstacles in compulsory education of children from socially disadvantaged families viewed by primary carers. The first section describes, in general, the term social disadvantage, its impact on children's education, and the obstacles which can occur for those children. It also describes the possible support the school can give them in case of educational failure. The empirical part of the thesis is based on qualitative research whose responders were the primary carers of the children from socially disadvantaged families. Key Words: family, social disadvantage, social exclusion, compulsory education, programs of educational support, inclusion
Keywords:
family|social disadvantage|social exclusion|compulsory education|programmes of educational support|inclusion; rodina|sociální znevýhodnění|sociální vyloučení|primární vzdělávání|programy podpory vzdělávání|inkluze
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/149214