Název:
Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! Rozvíjení smyslové citlivosti výtvarnými aktivitami u žáků s mentálním postižením.
Překlad názvu:
I feel, taste, smell, hear, see, create! Development of sensory sensitivity through artistic activities in pupils with mental disabilities.
Autoři:
Kűhnelová, Jana ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! se zabývá významem smyslové citlivosti v dosahování vizuální gramotnosti u žáků s mentálním postižením. Teoretická část s oporou odborné literatury se v první kapitole věnuje definicím mentálního postižení, vzdělávání osob a charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení. Druhá kapitola se zabývá samostatným předmětem výtvarná výchova a jeho ukotvením v RVP, školním vzdělávacím programem výtvarné výchovy na speciální škole ve Vrchlabí, specifikami výtvarného projevu u dětí s mentálním postižením a vizuální gramotností. Třetí kapitola vymezuje smyslové vnímání a popisuje specifika každého smyslu zvlášť u žáka s mentálním postižením. Úvod praktické části se věnuje charakteristice základní školy speciální, rozhovoru s třídní učitelkou a charakteristikou jednotlivých dětí. Podstatou praktické části je návrh výtvarného speciálně pedagogického projektu pro žáky s mentálním postižením. Každá didaktická řada se věnuje konkrétnímu rozvoji smyslů: zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Výtvarný projekt byl otestován na Základní škole speciální ve Vrchlabí se čtyřmi vybranými žáky ve věku od 10 do 14 let. Cílem práce bylo navrhnout a otestovat metodiku výtvarného projektu, která je zpracována podle literární předlohy, s rozvojem...The diploma thesis I touch, taste, smell, hear, see, create! deals with the significance of sensibility in reaching visual literacy in mentally impaired pupils. The theoretical part, based on special literature, devotes the first chapter to mental impairment definitions, education of people and characteristics of individual stages of mental impairment. The second chapter deals with the school subject visual arts education itself and its anchoring in the FEP (The Framework Educational Programme), school visual arts education curriculum at special school in Vrchlabí, specific features of graphic activity in children with mental impairment and visual literacy. The third chapter classifies sensual perception and describes the specifics of each sense individually in a mentally impaired pupil. The introduction of the practical part deals with the characteristics of the special primary school, an interview with a head teacher and the characteristics of individual children. The practical part is based on a proposal of a creative project of special education for mentally impaired pupils. Each didactic line is devoted to a particular development of senses: eyesight, hearing, touch, smell and taste. This creative project was tested at Special Primary School in Vrchlabí with four selected pupils aged from 10...
Klíčová slova:
rozvoj smyslové citlivosti; speciální pedagogika; výtvarná výchova; žák; žákyně s mentálním postižením; art education; development of sensory sensitivity; pupil with mental disability; special pedagogy