Original title:
Negativní kampaň v českých senátních volbách 2020. Případová studie Jana Groise
Translated title:
Negative campaigning in 2020 Czech senate elections. Jan Grois case study
Authors:
Batala, Vít ; Konrádová, Marcela (advisor) ; Shavit, Anna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku negativní kampaně v senátních volbách v České republice. V teoretické části autor popisuje základní termíny politické komunikace, politického marketingu a negativní volební kampaně. V následující části se práce zabývá specifiky senátních voleb obecně ani na úrovni České republiky. Nezapomíná ani na legislativní ukotvení negativní kampaně v českém právu. V metodologické části představuje zvolenou formu kvantitativního výzkumu - případovou studii. Sběr dat využívá dotazníkové šetření. V této části práce je definována hlavní výzkumná i vedlejší výzkumné otázky, které mají za cíl vysvětlit neúspěch vedené kampaně. Explorativní část se nejprve věnuje popisu volebního obvodu ze sociodemografických údajů. Následně popisuje hlavní programové priority kandidátů. Zvláštní pozornost se pak upíná na kampaň Jana Groise, tedy kandidáta, který před druhým kolem použil praktiky negativní kampaně. V poslední části autor analyzuje data z dotazníkové šetření a odpovídá na výzkumné otázky. Z výzkumu plyne, že negativní kampaň nenaplnila svá očekávání a obrátila se proti jejímu realizátorovi.This bachelor thesis focuses on the issue of negative campaigns in the Senate elections in the Czech Republic. In the theoretical part, the author describes the basic concepts of political communication, political marketing, and negative election campaigns. In the following section, the goal was to describe the specifics of senate elections in general and at the level of the Czech Republic. The methodological part describes case studies and why it has been used. The author used a questionnaire survey to collect the data. The next part of the thesis defines the main research and secondary research question, which aims to explain the unsuccessful campaign. The exploratory part is devoted to the description of the constituency from sociodemographic data. It then describes the main program priorities of the candidates. Special attention is then paid to the campaign of Jan Grois, the candidate who used the practices of this campaign before the second round. In the last part, the author analyzes the data from the questionnaire survey and answers research questions. The research shows that the negative campaign did not meet its expectations and turned against Jan Grois himself.
Keywords:
election campaigns; negative campaigning; political communication; political marketing; senate elections; SOE elections; negativní kampaň; politická komunikace; Politický marketing; senátní volby; volby druhého řádu; volební kampaně
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150456