Název:
Proces začleňování sociálně znevýhodněných dětí do prostředí mateřské školy
Překlad názvu:
The process of integrating socially disadvantaged children into the kindergarten environment
Autoři:
Severová, Veronika ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomovou práci tvořím kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumu, který zkoumá proces začleňování dětí do prostředí mateřských škol. V této práci uceleně zjišťuji, jak se podílí kolektiv mateřské školy na procesu začleňování sociálně znevýhodněných dětí. V teoretické části charakterizuji sociální pedagogiku a skupiny sociálně znevýhodněných dětí včetně legislativního vymezení. Zmiňuji dokumenty, týkající se předškolního vzdělávání a uvádím poradenské služby, které slouží učitelům, rodičům a dětem v oblasti sociálního znevýhodnění. Praktickou část člením do dvou fází výzkumu. K první fázi empirické části volím kvantitativní výzkum, kde metodou dotazníkového šetření zjišťuji obecnou informovanost učitelů v dané problematice, základní orientaci ve školských dokumentech a odlišné metody práce. V druhé fázi praktické části používám formu kvalitativního výzkumu, a to polostrukturované rozhovory, jimiž doplňuji získané informace z dotazníkového šetření a získávám ucelená data o procesu začleňování sociálně znevýhodněných dětí do mateřské školy. Vytyčením hlavních cílů diplomové práce zjišťuji informovanost učitelů o problematice sociálního znevýhodnění a jejich způsoby práce se sociálně znevýhodněnými dětmi. Sjednocuji poznatky o procesu přijímání sociálně znevýhodněných dětí do mateřské školy a...I create a diploma thesis with a combination of quantitative and qualitative research, which examines the process of integrating children into the environment of kindergartens. In this work, I comprehensively find out how the kindergarten team participates in the process of inclusion of socially disadvantaged children. In the theoretical part I characterize social pedagogy and groups of socially disadvantaged children, including the legislative definition. I mention documents relating to pre-school education and mention counseling services that serve teachers, parents and children in the field of social disadvantage. I divide the practical part into two phases of research. For the first phase of the empirical part, I choose quantitative research, where I find out by the method of a questionnaire survey, general information of teachers in the given issue, basic orientation in school documents and different methods of work. In the second phase of the practical part, in the form of qualitative research, I create unstructured interviews. Through the interview, I supplement the information obtained from the questionnaire survey and obtain comprehensive data on the process of integrating socially disadvantaged children into kindergarten. By setting the main goals of the diploma thesis, I find out the...
Klíčová slova:
mateřská škola; poradenská zařízení; předškolní dítě; předškolní vzdělávání; sociální znevýhodnění; sociálně znevýhodněné dítě; sociálně znevýhodněné prostředí; učitel mateřské školy; counseling facilities; kindergarten; kindergarten teacher; preschool child; preschool education; social disadvantage; socially disadvantaged child; socially disadvantaged environment