Název:
Informování a edukace seniorů v rámci zdravotní péče
Překlad názvu:
Information and education of senior patients in the frame of helth care.
Autoři:
Povolná, Pavla ; Haškovcová, Helena (vedoucí práce) ; Pinc, Zdeněk (oponent) ; Vácha, Marek (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Informování a edukace seniorů v rámci zdravotní péče V disertační práci je tématizována problematika poskytování informací zdravotnickými pracovníky pacientům/klientům v seniorském věku. V teoretické části práce popisuji současnou situaci v této oblasti zdravotní péče v České republice a definuji její základní atributy a podmínky v historickém, socio-kulturním, ekonomickém a mravním kontextu. Předání a přijetí informace v dialogu laika a odborníka představuji ve dvou základních rovinách: rovině pravidel, zejména Informovaného souhlasu, a v rovině etického diskursu. V této souvislosti srovnávám prostředí vytvářené zákony a předpisy s tím, jak se k nim staví člověk, ať již v pozici zdravotníka, nebo pacienta. . Ve výzkumné části popisuji a hodnotím zkušenost pacientů s informováním zdravotníky. Jako primární výzkumnou strategii jsem zvolila kvalitativní metodu - částečně strukturované rozhovory s 20 pacienty. Data takto získaná jsem dále zpracovala, kategorizovala a analyzovala, abych je následně kvantifikoval a interpretovala. Kromě výsledků výzkumu uvádím i pozorované příklady ze zdravotnické praxe tak, jak je řadu let sleduji ve svém povolání všeobecné sestry. . Vzhledem k tomu, že hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak pacienti vnímají informace získané od zdravotníků, lze konstatovat zásadní...Information and education of senior patients in the frame of health care. This thesis focuses on informations providing by health care professionals to the seniors age patients/clients. I describe the contemporary situation in this field in the Czech republic, and define main attributes and conditions according to the historical, social, cultural and moral context in the theoretical part of thesis. I introduce the transmission and the acceptation of the information during the dialogue between a layperson and an expert in two basic levels: level of rules, especially an Inform consent, and level of an ethical discourse. I compare an atmosphere created by law and rules with human reactions, either as medical professionals, or as a patient. For the empirical section of the thesis, I describe and evaluate experiences of patients with information-giving by health care professionals. I have chosen qualitative method for the main body of my empirical research, which consists of semi-structured interviews with 20 patients. The collected data were cathegorised, analysed and then quantified and prepared for interpretation. The thesis includes not only the results of my research, but also examples of encounters with patients during my day-to-day nursing practice. Because the main goal of my thesis was to find...
Klíčová slova:
Edukace pacientů; edukace seniorů; edukační sestra; geriatrie; informovaný souhlas; kardiologie; komunikace lékař-pacient; komunikace sestra-pacient; cardilogy; communication bettween nurse and patient; cummunication bettween; educantions of seniors; education nurse; education of patients; geriatry; infrom consent; medical and patient