Název:
Palác hraběte Michny z Vacínova. Stavba a její kontexty
Překlad názvu:
The Palace of the Count Michna of Vacínov. A Building and It's Contexts
Autoři:
Kadlec, Tadeáš ; Biegel, Richard (vedoucí práce) ; Macek, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (CZ) Malostranský palác hraběte Václava Michny z Vacínova (1611?-1667) zůstává i přes úsilí řady badatelů jednou z největších záhad dějin architektury 17. století v Čechách. Velkorysá stavební dispozice, známá v navrhovaném celku z novější plánové kopie, i dokončený fragment velkolepé východní fasády, obratně užívající aparátu klasického tvarosloví, poukazují na podíl architekta schopností a kvalit v časoprostoru Prahy na přelomu 30. a 40. let 17. století zcela nesamozřejmých. Jedinou pevnou indicií, která se tápajícímu řešiteli překládané hádanky nabízí, zůstává nezpochybňovaná datace dokončení štukové výzdoby do roku 1644 a jméno provádějícího štukatéra Domenica Galliho (zem. 1675). Anonymita architekta přestavby vedla dosavadní bádání k pátrání po formálních analogiích užitého řešení v italské stavební produkci, dosud ovšem bez zcela přesvědčivých výsledků. Hlavním záměrem předkládané práce, je - kromě zhodnocení dosavadních poznatků a pokusu o přesnější zařazení stavby do rámce italského stavitelství - spíše poskytnout interpretační výklad, založený na podrobnějším obeznámení se s osobností stavebníka, jeho zájmy a reprezentačními strategiemi. Ve světle dostupných pramenů - mezi jinými i soupisu Michnovy knižní sbírky - se palác a jeho podivuhodné průčelí stávají výmluvným obrazem soudobé...(EN) The Prague's Lesser Town house of count Václav Michna of Vacínov (1611?-1667) pertains to be one of the biggest mysteries of the history of 17th-century architecture in Bohemia, the attention of a number of scholars notwithstanding. The grandiosity of the proposed plan, known in its entirety from a later copy, as well as the imposing design of the house's east front, distinguishing itself by a skilful use of the classical orders, indicate an employment of a designer of a rather surprising capacity and adroitness, given the time and place - Prague in the sixteen- thirties and sixteen-forties. The only incontestable clue, that suggests itself to a solver of this riddle, remains to be the date of the completion of the palace's stucco decoration (1644) and the name of its author, Domenico Galli (died 1675). The anonymity of the designing architect led the previous researchers to search for formal analogies in the Italian architectural production, quite without convincing results. The principal intention of this thesis, aside from an assessment of the previous findings and an attempt for a more accurate placement of the building in the context of Italian architecture, is rather to propose a reading of its meaning, based on a deeper knowledge of the patron's life, his interests, and representational...
Klíčová slova:
Václav Michna z Vacínova|Michnův palác|architektura 17. století|Praha|Řím|Andrea Palladio|Onorio Longhi|Girolamo Rainaldi|Giacomo Lauro|ohňostroje; Václav Michna of Vacínov|Michna palace|17th-century architecture|Prague|Rome|Andrea Palladio|Onorio Longhi|Girolamo Rainaldi|Giacomo Lauro|fireworks