Original title:
Využití UX principů ve městě: Případová studie UX a UI při nákupu jízdného na MHD
Translated title:
UX Principles and the City: Case Study of UX and UI in Public Transit Fare Transactions
Authors:
Zdeňková, Lucie ; Jarolímková, Adéla (advisor) ; Lipková, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá nákupem jízdného na veřejnou dopravu z hlediska uživatelské přívětivosti a použitelnosti. Cílem je zmapovat oblast nákupu jízdného z hlediska teorie i praxe, včetně pohledu uživatelů. Teoretickým ukotvením jsou koncepty uživatelského prožitku, uživatelského rozhraní, teorie o interakci člověka a počítače, smart city, teorie města jako rozhraní. Důležitou součástí jsou také teoretické aspekty uživatelského prožitku v prostředí města. Rešerše aktuálních výzkumů na téma jízdného ve veřejné dopravě z pohledu uživatelské přívětivosti představuje současná témata v oblasti systémů pro nákup jízdného. Praktická část detailně mapuje nákup jízdného v Praze a v Kodani, možnosti, pravidla a specifika. Primární výzkum formou polostrukturovaných přináší vhled do uživatelského prožitku a odhaluje vnímané výhody a nevýhody tamních systémů.The text of the thesis deals with the purchase of public transport fares in terms of user- friendliness and usability. The aim is to map the area of fare purchase theoretically and practically, including the user perspective. The theoretical ground is the concepts of User Experience, User Interface, Human-computer Interaction, smart city, the theory of the city as an interface. Important parts are also the theoretical aspects of the User Experience in the city environment. Literature review of current research in public transport ticketing systems with user-friendliness perspective presents current topics in the field of public transport ticketing. The practical part of the thesis describes the public transport ticketing systems in Prague and Copenhagen in detail, their possibilities, rules, and specifics. Primary research in the form of semi-structured interviews provides insight into the User Experience and reveals the perceived advantages and disadvantages of local systems.
Keywords:
User Experience|User Interface|design|public transport|ticketing|human computer interaction|smart city|Mobility as a Service; uživatelský prožitek|uživatelské rozhraní|design|veřejná doprava|jízdné|interakce člověka a počítače|smart city|mobilita jako služba
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/128087