Název:
Vliv vzdělávání seniorů na kvalitu jejich života
Překlad názvu:
The Influence of Education of the Elderly on the Quality of Their Life
Autoři:
Broncová, Kateřina ; Záškodná, Helena (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání a kvalitou života seniorů. Cílem práce je idenfitikovat, jaký význam má participace na vzdělávání pro subjektivně hodnocenou kvalitu života seniorů. Na základě teoretických východisek a empirických poznatků je formulováno empirické šetření zaměřené na identifikaci souvislostí mezi kvalitou života a vzděláváním na univerzitě třetího věku. Kvalita života je zjišťována dotazníky WHOQOL-OLD a WHOQOL-BREF. V rámci šetření je komparováno průměrné hodnocení kvality života 645 účastníků univerzity třetího věku s populační normou. Dále je zkoumán význam vybraných aspektů účasti na univerzitě třetího věku a participace na dalších vzdělávacích aktivitách pro kvalitu života seniorů. Výsledky potvrdily, že vzdělávání na univerzitě třetího věku souvisí se subjektivně hodnocenou kvalitou života. Výsledky zároveň ukázaly, že frekvence účasti a počet absolvovaných semestrů s kvalitou života nesouvisí a kontakt s ostatními účastníky a participace na dalších vzdělávacích aktivitách s ní souvisí pouze minimálně. Zjištění jsou na konci práce diskutována v kontextu výchozích teoretických poznatků a dalších empirických studií. Klíčová slova: vzdělávání seniorů, univerzita třetího věku, kvalita života, well-beingThe diploma thesis focuses on education of older adults in relation to quality of life. The aim of the thesis is to identify the association between the participation of the elderly in education and their subjective quality of life. The study focused on identification of the association between quality of life and education at the university of the third age is designed based on theoretical and empirical findings. The quality of life is assessed using the WHOQOL-BREF and WHOQOL-OLD instruments. Quality of life assessment scores of 645 participants of the university of the third age are compared with normative scores for older adults. The study also examines the association between selected aspects of participation in the university of the third age, participation in other educational activities and quality of life of the elderly. The results confirmed that the education at the university of the third age is associated with subjective quality of life. The results also display that participation frequency and the number of semesters attended is not associated with the quality of life and that the contact with other university members and participation in other educational activities has very weak association with quality of life. These findings are discussed according to the theoretical resources and...
Klíčová slova:
vzdělávání|senioři|starší dospělí|kvalita života|well-being; education|elderly|older adults|quality of life|well-being