Název:
Lean Management jako etický problém
Překlad názvu:
Lean Management as an Ethical Problem
Autoři:
Kureš, Jakub ; Štica, Petr (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anotace: Lean management jako etický problém Způsoby řízení firem jsou především závislé na tom, čím se daná společnost zabývá. Jednou z možností řízení je lean management, který je typický pro automobilový průmysl, ale využívá se pro svou efektivitu také v ostatních průmyslových odvětvích. Jde o způsob řízení, který maximalizuje produktivitu práce, snižuje finanční zátěž ve výrobním procesu a v neposlední řadě snižuje chyby lidského faktoru. Cíl této práce je zaměřen na vysvětlení základních pojmů z oblasti ekonomie a etiky zaměřených na způsob řízení podniku. Součástí je popis konkrétního případu zavedení lean managementu v nadnárodní společnosti. Navazuje etická reflexe, jež se zaměřuje na porovnání popsané implementace s prezentovanými firemními hodnotami. Dále je lean management reflektován s teorií participujících skupin (Stakeholder). Práci zakončuje popis následků zavádění systémů zaměřených především na efektivitu a zisk s možnými východisky. Klíčová slova: lean management, etické řízení podniku, manažer, zaměstnanec, firemní kultura, efektivita, zisk, klíčové ukazatele, firemní hodnoty, etický kodex, stres.Annotation: Lean Management as an Ethical Problem Business management methods are mainly depended on what the company is doing. One of the management options is lean management which is typical for the automotive industry, but is used for its efficiency in other industries as well. It is a method of management that maximizes labor productivity, reduces the financial burden in the production process, and reduces human errors. The main goal of this thesis is focused on explaining the basic concepts of economics and ethics focused on the way of business management. It includes a description of a specific case of the implementation of lean management in a particular company. An ethical reflection follows, which focuses on comparing the described implementation with the presented company values. Second point is the reflection of lean management with the theory Stakeholder. The work concludes with a description of the consequences of the implementation of systems focused primarily on efficiency and profit with possible solution points. Key words: lean management, ethical management of a company, manager, employee, corporate culture, efficiency, profit, key indicators, corporate values, code of ethics, stress.
Klíčová slova:
frustrace; kaizen; komunikace; Lean; lean management; lean transformace; pracovní proces; stres; zisk; communication; frustration; kaizen; Lean; lean management; lean transformation; profit; stress; working process