Original title:
Rodina v procesu primárního vzdělávání dítěte
Translated title:
The family in the process of the child's primary education
Authors:
Cvejnová, Jaroslava ; Koťa, Jaroslav (advisor) ; Sedláčková, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem "Rodina v procesu primárního vzdělávání dítěte" se zabývá problematikou působení rodiny na dítě mladšího školního věku pohledem odborníků, kteří jsou v úzkém kontaktu s dětmi, s žáky a jejich rodiči. Těmito odborníky jsou učitelé, kteří se během své praxe setkávají s rozmanitým spektrem rodin a intenzivně vnímají dopad vlivu rodiny na dítě v průběhu jeho školní docházky. První část práce je zaměřena na zpracování teoretických východisek poznatků o rodině, ukotvených v odborné literatuře. Je zde blíže specifikován samotný význam rodiny, její základní funkce a jejich možné narušení. Nastíněna je také typologie rodiny, její současná podoba a přístup k výchově a vzdělávání. Zároveň došlo ke shromáždění základních poznatků o škole a vzdělávání v České republice se zaměřením na primární vzdělávání a dítě mladšího školního věku. Teoretická část se také zabývá i vzájemným působením dvou, pro společnost významných institucí, jakými jsou právě rodina a škola. Druhá část práce je výzkumnou sondou, která vychází z metodologických postupů případové studie doplněné o polostrukturované rozhovory dokreslující jednotlivé případy. Odborné znalosti i poznatky respondentů o problematice rodin vykreslují jednotlivé případy tak, aby bylo možné naplnit cíl práce. Cílem práce bylo zjistit, jaký má...The diploma thesis entitled "Family in the process of primary education of a child" deals with the issue of the family's influence on a child of younger school age from the perspective of professionals who are in close contact with children, pupils and their parents. These experts are teachers who encounter a diverse range of families during their practice and intensely perceive the impact of the family's influence on the child during his schooling. The first part of the work is focused on the elaboration of the theoretical basis of knowledge about the family, anchored in the literature. The very meaning of the family, its basic functions and their possible disruption are specified here. The typology of the family, its current form and approach to upbringing and education are also outlined. At the same time, basic knowledge about school and education in the Czech Republic was gathered, focusing on primary education and a child of younger school age. The theoretical part also deals with the interaction of two institutions important for society, such as the family and the school. The second part of the work is a research probe, which is based on the methodological procedures of a case study supplemented by semi-structured interviews illustrating individual cases. The expertise and knowledge of the...
Keywords:
family|upbringing|child of younger school age|school|education|cooperation; rodina|výchova|dítě mladšího školního věku|škola|vzdělávání|spolupráce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/128143