Original title:
Videotrénink interakcí a možnosti jeho využití v rodinách s dětmi se sluchovým postižením
Translated title:
Video Home Training and Its Possibilities in System of Families with Hearing Impaired Children
Authors:
Holyanska, Marie ; Šírová, Eva (advisor) ; Veselá, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem předložené diplomové práce je do hloubky prozkoumat možnosti využití metody Videotrénink interakcí v rodině, a to s motivací podpořit rozvíjení komunikace mezi dítětem se sluchovým postižením a jeho slyšícím rodičem. První část práce tvoří podklad pro toto zkoumání, jsou popsány psychologické aspekty péče o neslyšící dítě, a především nároky na vzájemnou komunikaci, která je jednak velice ztížená a jednak je naprosto zásadní pro budoucí zdravý vývoj dítěte. Zahraniční výzkumy naznačují, že metoda Videotrénink interakcí u dětí se sluchovým postižením a jejich rodičů může velice efektivně posílit rozvoj komunikace, na což navazuje výzkumný projekt, jehož cílem je metodu VTI v popisovaném typu rodiny aplikovat. Pro zkoumání byl využit design případové studie a pomocí VTI, semistrukturovaných rozhovorů a sebeposuzovacích škál byly zhodnoceny možnosti a limity užití VTI v této rodině. Toto zhodnocení se ukázalo jako velmi kladné a zároveň je i v souladu se zahraničními výzkumnými zjištěními. Předložená případová studie a výsledky výzkumu přispějí k rozšíření aplikačních oblastí, kde lze metodu VTI využít a zároveň mohou být tyto výsledky a možný pozitivní efekt na komunikaci slyšících rodičů a jejich neslyšících dětí nabídnuty potřebným rodinám. Klíčová slova Videotrénink interakcí; sluchové...The aim of the master's thesis is in-depth exploration of possibilities of using the Video Home Training method within a family setting and with motivation to support the development of communication between the child with hearing impairment and his hearing parent. The first part of the thesis creates a background for this research, psychological aspects of the care for a deaf child are being described, along with the demands for mutual conversation, which is more difficult and also absolutely crucial for future healthy development of the child. Foreign researches suggest that the VHT method for children with a hearing impairment and their parents can very effectively strengthen the development of communication, to which a research project follows up. Its goal is to apply VHT method within the described type of family. For the research, a case study design was used, and by using a VHT, a semi-structured interviews and self reporting scales, possibilities and limits of VHT method used in the family were evaluated. This evaluation proved to be very positive and at the same time it is in a consonance with findings of foreign studies. Submitted case study and its research findings contribute to the broadening of application areas in which VHT method can be used, and at the same time these findings and...
Keywords:
Video Home Training|Hearing Impairment|Hearing Parents of dDHH Children|Communication|Case Study; Videotrénink interakcí|sluchové postižení|slyšící rodiče neslyšících dětí|komunikace|případová studie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/128157