Original title:
Role nových médií v marketingové komunikaci společnosti Rohlík.cz
Translated title:
Role of new media in marketing communication of company Rohlík.cz
Authors:
Vanka, Boris ; Koudelková, Petra (advisor) ; Zavadilová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Usage of new media, as well as the number of products sold online, is exponentially growing. Further, e-commerce accelerated by the pandemic of Covid-19 led to a boom of companies selling fast-moving consumer goods on the Internet. Based on these phenomena, the author decided to illuminate what role played social media in marketing communication of Czech online supermarket Rohlík. To understand that, the researcher conducted the qualitative and quantitative analysis. An interview with Junior Brand Manager plus additional data from other company's marketing representatives provided insight into the company. A survey method offered data from the recipients of the communication. Comparison of the results revealed specific information, such as which social media account is most favorite, the differences between customers and other followers of the company social networks, or the company's target group. Therefore, the analysis provided conclusions from which a specific recommendation revealed regarding how the company's communication via social media should look like in the future.Nárůst využívání nových médií, stejně jako počet věcí prodaných online, exponenciálně roste. Obchod na internetu urychlený pandemií nemoci Covid-19 vedl k růstu společností prodávajících rychloobrátkové spotřební zboží online. Na základě těchto fenoménů se autor diplomové práce rozhodl osvětlit roli, jakou hrají sociální sítě v marketingové komunikace českého online supermarketu Rohlík. Pro tyto účely byla provedena kvalitativní a kvantitativní analýza. Rozhovor s Junior Brand manažerkou a informace od dalších členů marketingového oddělení poskytly výzkumníkovi náhled do fungování společnosti. Dotazníkové šetření dodalo data od příjemců komunikace společnosti. Jejich porovnání poukázalo na konkrétní vzorce chování zákazníků a poskytlo další užitečné informace. Jednalo se například o oblíbenost sociálních sítí, rozdíly mezi zákazníky a ostatními příjemci komunikace, nebo o zjištění cílové skupiny Rohlíku. Díky tomu mohly být na základě provedené analýzy navrženy konkrétní doporučení ohledně toho, jakým způsobem by měla společnost v budoucnu komunikovat skrze svoje účty na sociálních sítích.
Keywords:
Communication; Marketing; New Media; Rohlík; Semi-structured Interview; Social Media; Survey Method; dotazníkové šetření; komunikace; Marketing; nová média; polo-strukturovaný rozhovor; Rohlík; sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/127654