Original title:
Čínské železniční diplomacie jako nástroj posilování soft power
Translated title:
China's High-Speed Railway Diplomacy (HSRD) as a Tool for Improving Soft Power
Authors:
Xiu, Lanyu ; Doboš, Bohumil (advisor) ; Riegl, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The following thesis conducted a case study to investigate the opinion of exper ts working on the Bombay-Ahmadabad HSR and Ankara-Istanbul HSR on how China uses HSRD and BRI to develop and utilize its soft power and whether that opinion ma tches the official Chinese point of view. The official Chinese view about BRI is that it seeks to deliver win-win outcomes, development, and improvement of lives for partici pating countries. In addition, it 'has no geopolitical motives, seeks no exclusionary bl ocs, and imposes no business deals on others … addresses people's desire for a better l ife … and shared benefits.' Ramo (2007)'s operationalization of the term global image was used to assess the respondents' opinions. The results showed that there is low dependability of the overa ll BRI among the respondents. A majority of the respondents (60%) claimed that BRI and HSRD are successful but were not impressed by the delivered value and quality o f BRI. 70% of the respondents believed that the Bombay-Ahmadabad HSR would ach ieve its objective and that it had a high level of technology. In terms of financial, socia l and political impact, the responses showed proportions of 40%, 37%, 44% respectiv ely gave a positive answer. Overall, it can be concluded that in terms of image the Bo mbay-Ahmadab gave...Následující práce provedla případovou studii, jejímž cílem bylo prozkoumat názor od borníků pracujících na HSR Bombay-Ahmadabad a HSR Ankara-Istanbul na to, jak Č ína využívá HSRD a BRI k rozvoji a využití její měkké síly a zda se toto stanovisko s hoduje s oficiálním čínským hlediskem . Oficiální čínský názor na BRI je, že se snaží přinést účastnické země prospěšné výsledky, rozvoj a zlepšení životů. Kromě toho "n emá žádné geopolitické motivy, neusiluje o vyloučení bloků a neukládá žádné obchod ní dohody ostatním… řeší touhu lidí po lepším životě… a sdílené výhody." K hodnocení názorů respondentů byla použita operacionalizace pojmu globální obraz od Rama (2007). Výsledky ukázaly, že mezi respondenty je nízká spolehlivost celkov ého BRI. Většina respondentů (60%) tvrdila, že BRI a HSRD jsou úspěšní, ale nebyla ohromena dodanou hodnotou a kvalitou BRI. 70% respondentů věřilo, že Bombay-Ah madabad HSR dosáhne svého cíle a že má vysokou úroveň technologie. Pokud jde o f inanční, sociální a politické dopady, odpovědi ukázaly, že podíl 40%, 37%, 44%, dal kladnou odpověď. Celkově lze konstatovat, že pokud jde o image, Bombay-Ahmadab poskytl protichůdné výsledky, protože 70% považuje projekt za projekt s vysokými ná klady na stavbu. U projektu Ankara-Instanbul považovalo 75% a 76% z nich projekt za...
Keywords:
Belt and Road Initiative; China; Diplomacy,High-Speed Railway; soft power; diplomacie; iniciativa pro vysokorychlostní železnice; měkká síla; pásy a silnice; Čína
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/127671