Název:
Design onboardingu pro kooperativní video hru
Překlad názvu:
Design of onboarding for a cooperative video game
Autoři:
Holan, Jan ; Gemrot, Jakub (vedoucí práce) ; Černý, Vojtěch (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Výukové úrovně jsou podstatnou součástí video her, přitom na ně ale při vývoji není kladen dostatečný důraz. Tato práce přináší rešerši literatury týkající se návrhu tuto- riálů a propojuje informace z privátního sektoru i z akademické sféry, které organizuje do přehledného souboru pravidel. Na základě těchto poznatků byla následně navržena výuková úroveň pro kooperativní hru pro dva hráče Silicomrades. Tutoriál byl navržen a implementován ve dvou verzích, vycházejících z jednoho z rozporů identifikovaných při analýze současného vědění - zda je při výuce vhodnější použití přístupu Scaffoldingu (předávání informací rovnou) a nebo Just in time (předávání informací až ve chvíli, kdy hráč neví, co má dělat). Tyto dvě verze byly následně podrobeny experimentu (n = 28) za účelem ověření hypotéz ohledně vzájemných rozdílů. Účastníci experimentu byli vy- staveni jedné z verzí tutoriálu a následně byl jejich výkon změřen ve třetí úrovni hry. V shromážděných datech se nepodařilo zjistit žádnou dostatečně statisticky významnou změnu, ale výsledky naznačují výhody přístupu Scaffoldingu nejen vzhledem k výkonu hráčů, ale i výslednému subjektivnímu zážitku ze hry. Na závěr byl vybrán vhodnější přístup k předávání informací, navržená úroveň byla upravena dle zpětné vazby a byly uvedeny možné směry budoucích výzkumů. 1Tutorial missions are an essential part of video games. However, their significance is often not emphasized enough during development. This thesis presents a review of the literature related to tutorial design and combines information from the private sector and the academic sphere. The analysis outcome was organized into a clear set of rules. A tuto- rial mission for the cooperative game Silicomrades was designed based on these findings. Two distinct versions of the tutorial were created, centered on one of the conflicts iden- tified during the literature review - whether it is better to use Scaffolding (giving player necessary information right away) for a video game onboarding or Just in time approach (giving player information when he is unsure what to do). An experiment was conducted (n = 28) to identify differences between these two approaches. Participants of the expe- riments played one of the two versions, and then their performance was measured in the specialized mission. None of the experiment findings was of statistical significance, but the results indicated a superiority of the Scaffolding approach (based on the performance and subjective enjoyment). After the experiment, the tutorial mission was refined based on the feedback, and exciting directions for future studies were suggested. 1
Klíčová slova:
Tutoriál|učení|herní zážitek|přístupnost|video hra; Tutorial|video game|onboarding|education|accessibility|game experience