Název:
Improvizace jako hudebně-pedagogická disciplína v přípravě varhaníků pro liturgické prostředí.
Překlad názvu:
Improvisation as a musical pedagogical discipline in thepreparatio n of organists for the liturgical environment.
Autoři:
Steyer, Jan ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bezděk, Jiří (oponent) ; Aschenbrenner, Vít (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Improvizace jako hudebně-pedagogická disciplína v přípravě varhaníků pro liturgické prostředí. MgA. Jan Steyer Abstrakt Disertační práce se zabývá problematikou varhanní improvizace v liturgickém prostředí v ČR, přičemž se soustředí zejména na pedagogický aspekt tématu. První část práce se zaměřuje na varhanní improvizací z hlediska teoretického. Kromě samotné definice pojmu improvizace a její klasifikace je zde zkoumaná problematika zasazena do kontextu psychologie a historie. Jelikož se práce věnuje především liturgickému prostředí, nechybí ani analýza postavení improvizace v liturgii na základě církevních předpisů. Ve druhé části práce je zpracován kvantitativní výzkum vypovídající o situaci mezi chrámovými varhaníky v ČR. Pomocí dotazníku byla zjištěna základní data o zkoumané skupině, jako je věk, pohlaví, obecné i hudební vzdělání, místo působení a informace ohledně varhanní liturgické praxe. Dále výzkum analyzuje hudebně teoretické a praktické hráčské dovednosti chrámových varhaníků. Nechybí ani zjištění vzdělávacích požadavků účastníků výzkumu a pro pedagogické účely užitečný popis vlastních zkušeností s varhanními kurzy a různými metodickými postupy při výuce improvizace. Třetí část práce zpracovává kvalitativní výzkum uskutečněný na letních kurzech pro chrámové varhaníky. Je zde představena...Improvisation as a musical-pedagogical discipline in the preparation of organists for the liturgical environment. MgA. Jan Steyer Abstract The dissertation solves the issue of organ improvisation in the liturgical environment in the Czech Republic and focusing mainly on the pedagogical aspect of the topic. The first part deals with theoretical problems. Improvisation is defined, classified and put into context of psychology and history. There is also a mapping of the position of organ improvisation in the liturgy on the basis of church regulations. The second part of the work is a research about the situation among church organists in the Czech Republic. Using the questionnaire, basic data on the researched group were obtained (age, gender, general and musical education, place of organ action and information about organ liturgical practice). In addition, the research analyzes the musical theoretical and practical playing skills of church organists. There is also a finding of educational requirements of research participants and description of their own experience with organ courses and various methodological procedures in teaching improvisation. This information are very useful for pedagogical purposes. The third part of the dissertation deals with qualitative research carried out on summer courses for...
Klíčová slova:
hudební pedagogika; liturgická hudba; varhanní improvizace; liturgical music; music pedagogy; organ improvisation