Název:
Obraz domácích prací v televizní reklamě optikou genderu
Překlad názvu:
The image of housework in television advertising through gender perspective
Autoři:
Pozníková, Veronika ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Fousek Krobová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Stereotypizace mužských a ženských rolí je v současné době předmětem mnoha diskuzí v rozličných společenských sférách. Stereotypy jsou hojně využívány v reklamním průmyslu, kde mají za úkol zjednodušit potenciálním zákazníkům ztotožnění se s daným produktem a podpořit image firmy. Výběr vhodného pohlaví pro určitou reklamu závisí na povaze produktu i na cílové skupině. Některé skupiny výrobků jsou genderově více diferenciované než jiné. Příkladnou skupinou jsou produkty určené k úklidu domácnosti, v jejichž reklamách tradičně převažují ženské postavy. Avšak doba, kdy úklidové produkty propagovaly výhradně ženy, je pryč a dnes již není překvapením, když se v reklamě objeví uklízející muž. O přibývajícím počtu postav, které v televizních reklamách vystupují v nestereotypních genderových rolích, se začalo výrazněji hovořit koncem 20. století. Ze sociologického hlediska je genderová role souborem sociálně definovaných behaviorálních norem, odrážejících to, co společnost obvykle od muže či ženy očekává. Z tohoto důvodu je právě zobrazování postav v inverzních genderových pozicích krok správným směrem při snaze O větší genderovou rovnost ve společnosti. Cílem této práce je zjistit, zda jsou reklamy na produkty spojené s úklidem zatížené stereotypním vyobrazením ženy jako hospodyňky a zda lze zaznamenat v...Stereotyping of male and female roles is currently the subject of many discussions in various spheres of society. Stereotypes are widely used in the advertising industry, where they aim to make it easier for potential customers to identify with the product and support the company's image. Choosing the right gender for a particular advertisement depends on the nature of the product as well as on the target group. Some product groups are more gender- differentiated than others. An exemplary group are household cleaning products. Related advertisements traditionally show female characters more often than male characters. However, the time when cleaning products were promoted exclusively by women is over and nowadays, men appear in these kinds of advertisements too. The growing number of characters who are portrayed in non-stereotyped gender roles in television commercials began to be discussed more prominently as early as the end of the 20th century. From a sociological point of view, the gender role is a set of socially defined behavioral norms, reflecting what society usually expects from a man or a woman. For this reason, the portrayal of characters in inverse gender positions that is a step in the right direction in the pursuit of greater gender equality in society. The aim of this work is to find out...
Klíčová slova:
gender; genderové role; média; stereotypy; televizní reklama; Gender; Gender roles; Media; Stereotypes; Television advertisement