Název:
Kauza lithium ve veřejném mediálním prostoru
Překlad názvu:
The Lithium Case in Public Media Space
Autoři:
Komárek, Jiří ; Stauber, Jakub (vedoucí práce) ; Mlejnek, Josef (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce mapuje kauzu lithium před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2017. Práce analyzuje výroky jednotlivých politických aktérů v mediálním prostoru, zjišťuje jaké události dostaly kauzu do mediálního prostoru a také jak na ni jednotliví politici reagovali. V teoretické části se práce zabývá koncepty agenda settingu, na kterém poté ilustruje, jak političtí představitelé dostávali kauzu prostřednictvím mediálních výstupů do povědomí veřejnosti, a spin doctoringu, se kterém pracuje dále v teoretické části při zasazování jednotlivých výroků do kontextu. V praktické části je provedena metoda obsahové analýzy v metodologii definovaném mediálním prostoru v období od vzniku kauzy až po první den voleb. Pro vytvoření datasetu a kódovacího schématu bylo vytvořeno celkem devatenáct kategorií, které zastupovaly nejčastější výroky. Díky analýze celkem 270 mediálních výstupů byly následně zodpovězeny výzkumné otázky, které se ptaly na to kdo, jak a kdy nejčastěji z politiků se ke kauze v médiích vyjadřoval. Jedna z kapitol se také věnuje vývoji celé kauzy a politiky kolem těžby nerostů v Česku po volbách. Následně je v práci také doloženo výzkumem společnosti Median, jak moc samotná kauza ovlivnila rozhodování voličů.The bachelor's thesis maps the lithium case before the elections to the Chamber of Deputies of the Czech Parliament in 2017. The thesis analyzes the statements of individual political actors in the media space, finds out what events brought the case to the media and how individual politicians reacted to it. The theoretical part deals with the concepts of agenda setting, which then illustrates how political leaders received a case through media outlets to the public and spin doctoring, which works further in the theoretical part in setting the various statements of politicians in context. In the practical part, the method of content analysis in the methodology of the defined media space in the period from the origin of the case to the first day of the election is performed. A total of nineteen categories were created to create the dataset and coding scheme, representing the most common statements. Thanks to the analysis of a total of 270 media outlets, research questions were subsequently answered, which asked who, how and when most often politicians commented on the case in the media. One of the chapters also deals with the development of the whole case and policy around mining in the Czech Republic after the elections. Subsequently, the work also documents the research of Median, how much the case...