Název:
Změna sociální konstrukce nezaměstnaných v období krize související s COVID - 19
Překlad názvu:
Changes in social construction of the unemployed during COVID - 19 crisis
Autoři:
Schlehrová, Sára-Ráchel ; Dobiášová, Karolína (vedoucí práce) ; Tůmová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Změna sociální konstrukce nezaměstnaných v období krize související s COVID-19 reaguje na změny v názorovém mínění české společnosti vůči cílové populaci nezaměstnaných, ke kterým došlo v první polovině roku 2020. Veřejné mínění o nezaměstnaných jako o lidech, kteří jsou líní pracovat, se přeměnilo na mínění mírnější, kdy si skoro polovina společnosti myslí, že lidé jsou nezaměstnaní, protože se jim pouze nedaří sehnat vhodnou pracovní pozici. Náhlé změny ve veřejném mínění a sociální konstrukci mohou být způsobeny médii nebo změnami v policy designu, a tak se text zaměřuje na zmapování změny rámování nezaměstnaných v médiích a změny designu veřejných politik vůči vybrané populaci. Práce vychází z kvantitativní a kvalitativní analýzy nejčtenějších českých deníků (novinové a internetové články) za podpory veřejněpolitické teorie sociální konstrukce cílových populací (SKCP) od autorek Ingram a Schneider. Pomocí tematické analýzy a analýzy rámců popisuje změny v konstrukci a rámování nezaměstnaných a popisuje prvky policy designu (například nástroje, odůvodnění nebo cíle politiky) ve vztahu k nezaměstnaným, které se ve vybraném časovém období let 2017-2020 proměňovaly. Klíčová slova Nezaměstnaní, teorie sociální konstrukce cílových populací, koronavirová krize, tematická analýza,...The bachelor's thesis Changes in social construction of the unemployed during COVID- 19 crisis addresses the shift in public opinion about the target population of unemployed which occurred in the first half of 2020. The dominant public opinion of unemployed shifted from being considered as people who are reluctant to work, and thus not wanting to participate on the labour market, into almost half of the public thinking the unemployed do not work due to the lack of luck in finding new working position. Sudden transformation such as this can be caused by the direct effect of media or changes in the policy design. Therefore the thesis is set on mapping changes in the framing of the unemployed by the media but also on the transformation of policy design. The thesis is based on quantitative and qualitative analysis of the most read Czech journals (both Internet and newspaper articles) supported by the public policy theory of social construction of target populations (SCTP) introduced by Ingram and Schneider. Thematic analysis and frame analysis are used to describe the changes in the construction and framing of the unemployed as well as to characterize how the elements of policy design (such as tools, justifications or policy goals) have transformed during the chosen period of 2017 to 2020. Keywords...
Klíčová slova:
koronavirová pandemie; média; nezaměstnanost; sociální konstrukce; teorie SKCP; Coronavirus Pandemic; Media; SKCP Theory; Social Construction; Unemployment