Název:
Práce vychovatelek v českých jeslích z hlediska akontability
Překlad názvu:
The job of child educators in Czech day-care centres in terms of accountability
Autoři:
Bitnerová, Marie-Anna ; Hejzlarová, Eva (vedoucí práce) ; Konrádová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Marie-Anna Bitnerová Bakalářská práce 2021 3. ročník SOSP, FSV UK Bakalářská práce se zabývá aktuální situací výchovných a zdravotnických zařízení denní péče o děti ve věku jeden až tři roky na území České republiky. Výzkum je zaměřen na práci vychovatelek jeslí a na jejich vztah k jednotlivým aktérům, kteří v rámci jeslí figurují (rodiče dětí, kolegové, nadřízení, děti). Na tento fenomén je nahlíženo z hlediska akontability, tj. odpovědnosti za vykonanou službu (sociální vztah mezi aktéry, kdy se jeden aktér zodpovídá za své služby tomu druhému), a z hlediska vlastní, morální zodpovědnosti pociťované vůči jednotlivým aktérům při výkonu práce. Výzkum byl uskutečněn na základě dat získaných z pěti hloubkových rozhovorů s vychovatelkami pražských dětských skupin. Na základě tohoto datového souboru vyšlo najevo, že vychovatelky si připadají nejvíce odpovědné za nabízenou službu vůči rodičům dětí a nejvíce morálně zodpovědné se cítí vůči dětem samotným. Velmi důležitý se v rámci akontability jeví princip spolupráce, kdy akontabilita probíhá na základě komunikace, komunikace vede k důvěře, důvěra ve spolupráci, spolupráce ke kooperaci všech aktérů, a tato kooperace následně umožňuje instituci efektivně fungovat. Práce tedy představuje pohled na dětské skupiny skrze prožitek vychovatelek těchto zařízení.Marie-Anna Bitnerová The bachelor thesis Summer semester 2021 The bachelor thesis is concerned with the present situation of Czech pre-school care for children from one to three years of age. The research focuses on the job of child educators in Czech children's day-care centres and on their relationships with other participants in such organisations (parents, colleagues, superiors and children). This phenomenon is described using the concept of accountability, which means responsibility for performed services (social connection between two participants, where one participant accounts for his/her services to the other) and through one's own moral responsibility felt towards other participants while working. The research was carried out using five in-depth interviews with child educators of five Prague-based day-care centres. Based on that data set it appeared that child educators seem to feel most accountable for their services towards the children's parents and most morally accountable towards the children themselves. The principle of cooperation appears to be very important in terms of accountability, where accountability takes place through communication, communication leads to trust, trust to cooperation, cooperation to the cooperation of all participants, and this cooperation in turn enables the...
Klíčová slova:
akontabilita; akontabilita morální; dětská skupina; Jesle; práce vychovatelek jeslí; předškolní vzdělávání; školní klima; accountability; child educators' job; children's group; Day-care centre; moral accountability; pre-school education; school climate