Original title:
Srovnání mediálního pokrytí fotbalového klubu SK Slavia Praha v závěru sezon 2013/2014 a 2018/2019 ve vybraných médiích
Translated title:
Comparison of Media Coverage of Football Club SK Slavia Praha at the Close of 2013/14 and 2018/19 Seasons in Selected Media
Authors:
Sůsa, Richard ; Trunečka, Ondřej (advisor) ; Turková, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Mediální obraz fotbalového klubu SK Slavia Praha v závěru sezon 2013/2014 a 2018/2019 ve vybraných médiích se zabývá sledováním mediálních výstupů Mladé fronty DNES, Práva a Sportu společně s Nedělním Sportem. Zvolenou trojici listů představují dva celostátní deníky se všeobecným zaměřením a jeden specializovaný sportovní titul. Výzkum probíhá ve dvou obdobích v letech 2014 a 2019. V prvním z nich Slavia Praha hrála o udržení v nejvyšší české lize, ve druhém naopak domácímu fotbalu dominovala vítězstvím v lize i poháru. Na tomto kontrastu výkonnosti práce zkoumá případnou proměnu způsobu, jakým listy o Slavii referují. Zároveň je vyslovena hypotéza, podle níž zlepšení sportovní pozice klubu korespondovalo s navýšením počtu mediálních výstupů o klubu. Teoretická část popisuje vývoj a současnost pozice sportovního novináře a nároky na člověka v této funkci. Dále je představen klub SK Slavia Praha, jehož historický význam z pozice nejstaršího fotbalového týmu v Čechách nepřestává být akcentován. Kvantitativní obsahová analýza zkoumá mediální výstupy zvolených titulů a pokouší se hledat rozdíly a společné znaky mezi jednotlivými roky i jednotlivými listy.Bachelor thesis Media Image of Football Club SK Slavia Praha at the Close of 2013/14 and 2018/19 Seasons in Selected Media looks into the media content of Mladá fronta DNES, Právo, and Sport altogether with Nedělní Sport. Among the three selected newspapers are two broadsheet papers and one that specializes in the sport. The research is conducted on two periods in 2014 and in 2019. In the first one, Slavia Praha successfully attempted to avoid relegation from the Czech top division, in the second one the club dominated domestic football, winning both league and cup trophies. The thesis tries to confirm or to disprove the hypothesis, that the improvement of the club's performances corresponded with the increase of published media content concerning the club. In the theoretical part of the thesis, the past and the present of sports journalists are described. Also, SK Slavia Praha is introduced. The content analysis examines the media content of selected newspapers and strives to find similarities and differences between the media products in the particular years and the particular newspapers.
Keywords:
content analysis; football; media coverage; print; Slavia Prague; fotbal; mediální pokrytí; obsahová analýza; Slavia Praha; tisk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126700