Original title:
Fenomén FOMO v kontextu sociální sítě Instagram
Translated title:
The FOMO phenomenon in the context of the social network Instagram
Authors:
Thein, Filip ; Rosenfeldová, Jana (advisor) ; Ježková, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na fenomén FOMO, tedy strach ze zmeškání nějaké události, na sociální síti Instagram. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu FOMO z psychologického hlediska a jeho aplikaci v marketingu. Dále představuje vztah generací k sociálním sítím se zaměřením na mladistvé a mladé dospělé. Praktická část pomocí kvalitativního výzkumu zkoumá, jakým způsobem ovlivňuje fenomén FOMO aktivitu mladých dospělých na sociální síti Instagram. Zároveň zkoumá, jak uživatelé reagují na FOMO marketing ze strany influencerů.This bachelor's thesis focuses on the FOMO phenomenon, ie the fear of missing out, on the social network Instagram. The theoretical part deals with the definition of the term FOMO from a psychological point of view and its application in marketing. Furthermore, it represents the relationship of generations to social networks with a focus on adolescents and young adults. The practical part uses qualitative research to examine how the FOMO phenomenon affects the activity of young adults on the social network Instagram. It also examines how users respond to FOMO marketing by influencers.
Keywords:
adolescents; fear of missing out; FOMO; Generation Z; Instagram; social networks; young adults; fear of missing out; FOMO; generace Z; Instagram; mladiství; mladí dospělí; sociální sítě; strach z promeškání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126914