Název:
Intervence zaměřené na podporu žáků s dyskalkulií v základní škole
Překlad názvu:
Interventions focused on the support of pupils with dyscalculia in a primary school
Autoři:
Horská, Michaela ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Jamrichová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o konkrétní specifické poruše učení - dyskalkulii. Teoretická část se zabývá obecnou otázkou specifických poruch učení, dělením a etiologií, definicí dyskalkulie a jejími klasifikacemi z hlediska vývoje dítěte a z hlediska matematických obsahů, a zaměřuje se na obecná doporučení při reedukaci a konkrétní popis prvků nápravy obtíží v matematice. Závěrem je ukotvena v aktuální legislativně, která prošla čerstvou změnou počátkem roku 2021. Jsou zde definovány pojmy pedagogická intervence a předmět speciálně pedagogické péče. Praktická část se zajímá o intervence poskytované žákům s dyskalkulií v základních školách na Jihlavsku, přesněji zjišťuje a popisuje stanovenou podporu žákům, kteří mají obtíže v matematice. Obsahuje výzkumné šetření kvalitativního rázu zaměřené na zjištění informací o realizaci intervencí v základních školách a v pedagogicko-psychologické poradně působící ve vybrané lokalitě a uvádí kazuistiky dvou žákyň. K získání dat byly využity metody polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. K analýze dat byla využita metoda otevřeného kódování. Práce se blíže zaměřuje na popis hodin reedukace, využívané metody, formy a pomůcky. Závěr práce reaguje na novou legislativní úpravu, která přímo ovlivňuje poskytování intervencí ve školách. Praktická část nabízí...The bachelor thesis deals with a specific learning disability - dyscalculia. The theoretical part follows up the general issue of specific learning disabilities, division, and etiology also with the definition of dyscalculia and its classifications in terms of child development and mathematical topics. It focuses on general recommendations for reeducation and specific elements description to correct difficulties in mathematics. Finally, it is anchored in the current legislation, which underwent a fresh change in the early 2021. It also defines terms of pedagogical intervention and the use of special pedagogical care. The practical part is interested in the interventions provided to pupils with dyscalculia at primary schools in the Jihlava region, more precisely finds out and describes the provided support for pupils who have difficulties in mathematics. It also contains a research survey of qualitative character- focused finding out information about the implementation of interventions at primary schools and pedagogical-psychological counselling in the selected locality and presents case studies of two pupils. There were used methods of semi-structured interview and observation to get the data. There was used a method of open data coding for data analysis. This thesis focuses closer on a...
Klíčová slova:
dyskalkulie; intervence; specifické poruchy učení; základní škola; žák s dyskalkulií; dyscalculia; intervention; primary school; pupil with discalculia; specific learning disability