Original title:
Srovnání didaktického potenciálu rakouských a českých učebnic dějepisu na příkladu vybraných dějinných událostí
Translated title:
Comparison of the didactic potential of Austrian and Czech history textbooks on the example of selected historical events
Authors:
Hrabáková, Simona ; Najbert, Jaroslav (advisor) ; Pinkas, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je analyzovat a srovnat didaktický potenciál českých a rakouských učebnic dějepisu s ohledem na jejich ukotvení ve vzdělávacím systému a práci s historickým myšlením a historickou gramotností, obecně s rozvíjením klíčových kompetencí žáků. Práce zohledňuje rozdílnost ve vzdělávacích systémech obou zemí, učebních osnovách a celkově pracuje s cíli, které si moderní výuka dějepisu klade. Srovnání je provedeno na dějinných událostech, které tyto dvě země spojují, a jádrem práce je analýza zpracování těchto témat z hlediska cílů badatelské výuky. Výstupem práce je konkrétní výuková jednotka, která pracuje s českou i rakouskou učebnicí a snaží se postihnout hlavní teze moderní didaktiky dějepisu. Klíčová slova Učebnice, výuka dějepisu, Česká republika, Rakousko, badatelská výuka, historické kompetence, historická gramotnostThe aim of this diploma thesis is to analyze and compare the didactic potential of Czech and Austrian history textbooks regarding to their anchoring in the educational system and working with historical thinking and historical literacy, generally with the development of students' key competencies. The thesis took into account differences in the educational systems of both countries, the curriculum and, overall, worked with the goals of modern history teaching. The comparison was made on historical events that connect these two countries, and the core of the thesis is the analysis of processing these topics in terms of the Research-Based teaching goals. The output of this thesis is a specific teaching unit that works with Czech and Austrian textbooks and tries to cover the main theses of modern didactics of history. Keywords Textbooks, history teaching, Czech Republic, Austria, Research-Based teaching, historical thinking, historical literacy
Keywords:
Austria; Czech Republic; historical literacy; historical thinking; history teaching; Research-Based teaching; Textbooks; badatelská výuka; historická gramotnost; historické kompetence; Rakousko; Učebnice; výuka dějepisu; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125725