Název:
Manipulace fyzickým prostředím a kognice u primátů: Ontogenetický vývoj
Překlad názvu:
Manipulation of physical environment and cognition in primates: Ontogenetic development
Autoři:
Kolářová, Anna ; Nekovářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hradec, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Kognitivní schopnosti jsou pro primáty zásadním faktorem, který jim umožňuje správně vnímat prostředí, které je obklopuje, a adekvátně na něj reagovat. Tato bakalářská práce se věnuje kognitivním fenoménům, které jsou často spojovány s porozuměním fyzickému prostředí a manipulací s objekty. Velká pozornost je směřována na kauzální uvažování, stálost objektu a používání nástrojů. Zvláštní důraz je kladen na ontogenezi těchto kognitivních schopností. Jednou z hlavních otázek je jakým způsobem se vývoj liší u lidí a non-humánních primátů. I přesto, že mají non-humánní primáti stejně jako lidé velmi komplexní znalosti o zákonitostech fyzického prostředí, kauzální uvažování a stálost objektu se u těchto příbuzných druhů vyvíjí velmi podobně, ale zdaleka ne stejně. Velká rozdílnost je pozorována hlavně v oblasti tempa vývoje. Používání nástrojů je u lidí i non-humánních primátů silně ovlivněno sociálním učením a tradicemi. Klíčová slova: primáti, fyzické prostředí, kognitivní schopnosti, kauzální uvažování, stálost objektu, manipulace s objekty, používání nástrojů, ontogenezeCognition is a crucial factor for primates as it allows properly perceive and respond to the surrounding environment. This thesis is devoted to cognitive phenomena, which are often associated with understanding the physical environment and object manipulation. Much attention is focused on causal reasoning, object permanence and tool using. Particular emphasis is placed on the ontogenesis of these cognitive abilities. One of the main questions is how development differs between humans and non-human primates. Despite the fact that non- human primates, just like humans, have a very complex knowledge of the laws of the physical environment, causal reasoning and object permanence develops in a very similar way for these related species, but far from the same way. A large disparity is observed mainly in the area of the pace of development. Tool use in humans and non-human primates is strongly influenced by social learning and traditions. Key words: primates, physical environment, cognitive abilities, causal reasoning, object permanence, object manipulation, tool using, ontogeny
Klíčová slova:
fyzické prostředí; kauzální uvažování; kognitivní schopnosti; manipulace s objekty; ontogeneze; používání nástrojů; primáti; stálost objektu; causal reasoning; cognitive abilities; object manipulation; object permanence; ontogeny; physical environment; primates; tool using