Original title:
Strategie zaměřené na podporu vhodného chování na druhém stupni ZŠ
Translated title:
Strategy oriented to support positive behavior at lower secondary school
Authors:
Norková, Šárka ; Kubíčková, Anna (advisor) ; Štrinclová, Marta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Strategie zaměřené na podporu vhodného chování na druhém stupni ZŠ si klade za cíl představit strategie, které využívají základní školy k předcházení problémovému chování. Teoretická část práce vymezuje psychosociální vývoj jedince v období rané adolescence, dále pojmy problémové chování, klima třídy a systém PBIS. Výzkumný soubor tvořilo osm respondentů, kteří vyučují na druhé stupni základní školy. Čtyři respondenti začali v letošním roce 2020/2021 zavádět některé prvky systému PBIS. Data pro výzkum byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru, který probíhal na jaře roku 2021 v online prostředí platformy Microsoft Teams. Analýza dat proběhla pomocí metody transkripce, některé otázky rozhovoru byly vyhodnoceny metodou srovnání a následně vizualizovány pomocí tabulek a grafů. Ve výzkumu jsme se zaměřili na preventivní opatření a tvorbu pravidel. Zjistili jsme, že nejčastější formou preventivního opatření jsou školení, třídnické hodiny a správně nastavená pravidla. V rámci tvorby pravidel se respondenti spíše shodují. Odlišnost se například objevuje v rámci celoškolních pravidel, které využívá jen polovina respondentů. Zjistili jsme, že pravidla mají cenné místo v předcházení problémovému chování a že všechny školy zúčastněné výzkumu využívají preventivních opatření...The bachelor thesis Strategies oriented to support positive behavior at lower secondary school aims to present strategies that these schools use to prevent problem behavior. The theoretical part of the thesis defines the psychosocial development of an individual in the period of early adolescence, the concepts of problem behavior, class climate and the PBIS system. The research sample was created by eight respondents who teach at lower secondary school. Four respondents started implementing some elements of the PBIS system in year 2020/2021. Data for the research were collected by interviews in spring 2021 using Microsoft Teams. In our research we focused on preventive precaution and rulemaking. We found that the most common forms of preventive precaution are training course, classroom hours and correctly set rules. We found that rules have an important place in preventing problem behaviors and that all schools used strategies to support positive behavior. The research helped us to fulfil the goal. KEYWORDS problematic behavior, Positive Behavioral Interventions and Supports, preventive precaution, adolescence
Keywords:
adolescence; Positive Behavioral Interventions and Supports; preventive precaution; problematic behavior; PBIS; preventivní opatření; problémové chování; raná adolescence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125863