Název:
Rozvoj komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Development of communication of skills of children with autism spectrum disorder
Autoři:
Wodere, Veronika ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je speciálně pedagogického charakteru a zaměřuje se na logopedii. Zabývá se rozvojem komunikačních schopností u dětí s poruchami autistického (PAS). Cílem práce je seznámit s problematikou PAS, s komunikací obecně i v ohledu k osobám s PAS a s augmentativní a alternativní komunikací. Teoretická část je rozdělena do tří částí. První část definuje poruchy autistického spektra, zabývá se stručně příčinami vzniku, dělením a diagnostikou. Druhá část popisuje komunikaci jako takovou, vývoj řeči a narušenou komunikační schopnost. Třetí část se věnuje komunikaci u osob s poruchami autistického spektra, vývojem řeči a specifiky v komunikaci u těchto osob. Zmiňuje také možnosti, které nabízí augmentativní a alternativní komunikace. Výzkumné šetření se zaměřuje na to, jakým způsobem je rozvíjena komunikace u dětí s PAS v mateřské škole speciální, respektive ve speciální třídě určené výhradně pro děti s PAS. Cílem výzkumu je zjistit jak a jakými metodami je rozvíjena komunikace a jaký mají tyto metody vliv na pokrok v komunikaci u těchto dětí. Pro výzkum byla využita kvalitativní metoda sběru dat, konkrétně polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly provedeny s 5 učitelkami, byly zpracovány pomocí otevřeného kódování, získaná data byla interpretována pomocí techniky "vyložení karet". Výsledky...The bachelors thesis is of a special pedagogical character focusing on speech therapy. It deals with the development of communication skills in children with autism spectrum disorders (ASD). The thesis goal is to introduce ASD issue; communication in general and with regard to people with ASD and with augmentative and alternative communication. The theoretical part is divided into three parts. The first part defines autism spectrum disorders, deals briefly with the causes, division and diagnosis. The second part describes communication as such, speech development and impaired communication skills. The third part deals with communication of people with autism spectrum disorders, speech development and these people communication specifics. It also mentions the possibilities offered by augmentative and alternative communications. The research investigation focuses on how ASD children communication is developed in a special kindergarten, or in a special class intended exclusively for children with ASD. The research's aim is to find out how and by what methods communication is developed and how these methods influence the progress in these children's communication. A qualitative data collection method was used for the research, specifically a semi-structured interview. Interviews were conducted with...
Klíčová slova:
autismus; komunikace; mateřská škola speciální; poruchy autistického spektra; speciální pedagogika; autism; autism spectrum disorder; communication; special education; special nursery school