Název:
Optimalizace tvaru mazací mezery hydrodynamického ložiska
Překlad názvu:
Lubricant Gap Shape Optimization of the Hydrodynamic Thrust Bearing
Autoři:
Ochulo, Ikechi ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [eng][cze]
Cílem této diplomové práce je najít optimální profil mezery mazání pro turbodmychadlo. Cílem je minimalizovat tření, udržovat nosnost a nezvyšovat průtok maziva. Tato multiobjektivní optimalizace se provádí pomocí genetického algoritmu (GA) v MATLABu. Minimalizace třecí síly snižuje ztráty třecího výkonu turbodmychadla. Řešení Reynoldsovy rovnice je počítáno numericky pomocí MATLABu. Je zjištěna minimální tloušťka mazací mezery pro počáteční problém. Funkce spline se používá ke generování obecného profilu mazací mezery. Tento profil je poté optimalizován pomocí GA v MATLABu.
The objective of this Master’s thesis is to find an optimal lubricating gap profile for a turbocharger. The aim is to minimize friction, maintain load capacity, and not increase lubricant flow rate. This multiobjective optimization is performed by using genetic algorithm(GA) in MATLAB. Minimizing friction force reduces the friction power losses of the turbocharger. The solution of the Reynolds equation is computed numerically using MATLAB. The minimum lubricating gap thickness for an initial problem is found. A spline function is used to generate a general profile of the lubricating gap. This profile is then optimized using GA in MATLAB.
Klíčová slova:
genetic algorithm; MATLAB; Reynolds Equation; shape optimization; splines; thrust bearing; axiální ložisko; genetický algoritmus; MATLAB; optimalizace tvaru; Reynoldsova rovnice; splajny
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/200089