Original title:
Elementární architektura / Škola pro země třetího světa
Translated title:
Primary Architecture / School for Third World
Authors:
Vepřková, Adéla ; Vacek, Petr (referee) ; Ponešová, Barbora (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury Abstract:
[cze][eng]
Ve východní oblasti Konžské demokratické republiky už několik let probíhají nepokoje. Lidé žijí v uprchlických táborech nebo dočasných přístřešcích a děti nenavštěvují i několik let školu. Nyní to vypadá, že se situace snad uklidňuje, takže by mohla být příležitost ke změně. Cílem práce je navrhnout školu do vesnice Buleosa ve spolupráci s tamním rangerem Alainem Hamisi Mitondem, se kterým jsem v průběhu komunikovala. Projekt školy je podporován vedením Buleosy i místními obyvateli. Do stavby by se měli zapojit všichni z komunity, protože především jim by škola měla přinést užitek. Vím, že zde není možné postavit budovu evropského typu spíše zkombinovat znalosti těchto dvou světů s využitím lokálních materiálů. U takového projektu je zásadní jeho jednoduchost, protože se na něm bude podílet více různých lidí třeba i bez sebemenších zkušeností.
Unrest has been going on in the eastern part of the Democratic Republic of Congo for several years. People live in refugee camps or temporary shelters, and children do not attend school for several years. Now it seems that the situation is calming down, so there could be an opportunity for change. The aim of the work is to design a school for Buleosa village in a cooperation with the local ranger Alain Hamisi Mitondo, with whom I have been communicated during the course. The school project is supported by Buleosa‘s management and locals. Everyone in the community should be involved in the construction, because above all they should benefit from the school. I know that it is not possible to build a European-type building here, but rather to combine knowledge of these two worlds with the use of local materials. The simplicity of such a project is fundamental, because it will involve more different people, even without the slightest experience.
Keywords:
Democratic Republic of Congo; developing country; education; eucalyptus; local materials; poverty; rammed earth; school; sustainability; chudoba; dusaná hlína; eukalyptus; Konžská demokratická republika; lokální materiály; rozvojová země; udržitelnost; vzdělání; škola
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/199723