Název:
Srovnávací analýza odborných textů
Překlad názvu:
Comparative analysis of professional texts
Autoři:
Mošnerová, Tereza ; Krhutová, Milena (oponent) ; Zmrzlá, Petra (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [eng][cze]
Tato bakalářská práce analyzuje tři odborné texty z oblasti elektrotechniky. Prvním textem, který byl pro tuto analýzu zvolen, je vysokoškolská učebnice, druhým je populárně naučný vědecký článek a třetím technická přednáška. Všechny texty seznamují čtenáře s tématem operačních zesilovačů. Tato práce komentuje zmíněné žánry a jejich typické znaky, avšak jejím hlavním záměrem je analýza kohezních řetězců. Analyzována je jak gramatická a lexikální koheze, tak výskyt a užití klíčových výrazů v kohezních řetězcích. Všechny položky kohezních řetězců jsou vloženy do několika tabulek a je zjištěn procentuální výskyt jednotlivých kategorií. Vychází najevo, že v každém z vybraných textů lexikální koheze značně převažuje nad gramatickou, přičemž zajímavé rozdíly jsou dány srovnáním jednotlivých textů a kohezních prostředků v nich se vyskytujících.
This Bachelor´s thesis analyzes three technical texts from the field of electrical engineering. The first text chosen for this analysis is an academic textbook, the second is a technical research article, and the third is a technical lecture. All texts explain the topic of operational amplifiers. This thesis comments on the presented genres and their characteristics; however, its main focus is the analysis of cohesive chains. Types of grammatical and lexical cohesion are analyzed as well as the use of the keywords in the cohesive chains. The items of the identified cohesive chains are integrated in tables and their function in the discourse is commented on. The percentage occurrence of the individual categories of cohesion is calculated and it is implied that lexical cohesion prevails over grammatical. Some interesting distinctions arise from the comparison of the texts and the cohesive devices forming the cohesive chains.
Klíčová slova:
academic textbook; cohesion; cohesive chain; comparative analysis; genre; lecture; operational amplifiers; research article; scientific language; technology; koheze; kohezní řetězec; odborný jazyk; odborný článek; operační zesilovače; přednáška; srovnávací analýza; technika; vysokoškolská učebnice; žánr
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/198133