Název:
Antonín Dvořák: Moravské dvojzpěvy z hlediska hudebně filologického
Překlad názvu:
Antonín Dvořák: Moravian Duets from the viewpoint of musical philology
Autoři:
Kachlík, Jan ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Vojtěch, Ivan (oponent) ; Ottlová, Marta (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce je úzce spjata s projektem Nového souborného vydání děl Antonína Dvořáka. Soustředí se na výzkum, který samotné ediční práci na novém kritickém vydání všech 23 Moravských dvojzpěvů nutně musí předcházet: na důkladné pojednání historie jejich vydávání, na heuristickou činnost a vyhodnocení všech relevantních dochovaných pramenů. Není však vstupním textem k nové edici tohoto vokálního díla, neboť neřeší všechny problémy, které s kritickým vydáním souvisejí. Disertační práce naopak záměrně pojednává řadu témat v širších souvislostech, a chce tak tvořit základ, na němž může vlastní ediční práce stavět. Moderními filologickými metodami je v disertaci evidován a vyhodnocen bezmála dvojnásobný počet různých vydání prvních tisků Moravských dvojzpěvů, než byl dosud evidován v Burghauserově Thematickém katalogu Dvořákova díla (Praha 21996). Dále je zde pojednán dvořákovskému bádání dosud neznámý exemplář Sušilovy sbírky Moravských národních písní z roku 1860, který sloužil skladateli jako textová předloha při kompozici díla. Právě textové složce dvojzpěvů je v disertaci rovněž věnována samostatná pozornost. Autor disertace zásadně polemizuje se stávajícím kritickým vydáním Moravských dvojzpěvů (Souborné vydání děl Antonína Dvořáka, Praha 1955), které zcela pomíjí skladatelův tvůrčí vklad do textové...The dissertation is closely related to the project of The New Complete Edition of the Works of Antonín Dvořák. It focuses on research which inevitably has to precede the editorial work on the new critical edition of all 23 Moravian duets: a thorough record of their editorial history, heuristic activity and an assessment of all relevant surviving sources. It is not intended as an introductory text to the new edition of this vocal work, as it does not deal with all issues related to a critical edition. On the contrary, it strives to elaborate a number of topics in greater detail and put them in a wider context. In this sense it aspires to become a foundation of the editorial work itself. By means of modern philological methods, the dissertation registers and assesses a close-to double amount of different editions of Moravian duets than have been registered in Burghauser's Thematic catalogue of Dvořák's work (Prague 1996). It includes a hitherto unknown copy of Sušil's collection of Moravian Folksongs of 1860, which Dvořák used as the text original in composing his work. The textual aspect of Moravian duets represents one of the focus points of this dissertation. The author of the dissertation strongly argues against the current critical edition of the Moravian duets (The Complete Edition of Antonín Dvořák's...