Original title:
Stopy v současném umění
Translated title:
Tracks in contemporary art
Authors:
Houšková, Aneta ; Daniel, Ladislav (advisor) ; Bláha, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se jako celek zabývá tématem stopy v současném výtvarném umění. Je rozdělena na tři části. Část teoretickou, didaktickou a praktickou. V teoretické části nejprve definuji, co pro mě stopa znamená a tuto definici uplatňuji při hledání stop v dílech současných umělců. Součástí teoretické části práce je rozhovor s Patrikem Proškem, umělcem tvořícím některá svá díla ve veřejném prostoru. V didaktickém výtvarném projektu, vytvořeném pro studenty vyššího gymnázia, je na téma stopy nahlíženo poněkud volněji. Hlavním cílem tematického celku je vést žáky k přemýšlení o stopách prostřednictvím jejich vlastní umělecké činnosti. Na základě získané zkušenosti by měli být schopni uvažovat o pomíjivosti stopy, o smyslu našeho odkazu a důsledcích naší existence. Zvláště se zaměřuji na oblasti výtvarného umění související s land artem a street artem či graffiti. Praktická část je výsledkem mého uvažování nad stopou zanechanou ve veřejném prostoru. Vycházím zde z poznatků získaných v teoretické části. Výsledkem je soubor autorských knih, které dokumentují mé úvahy nad nalezenými nebo vytvořenými stopami. Svou pozornost jsem zaměřila především na touhu člověka zanechat svou stopu ve veřejném prostoru. KLÍČOVÁ SLOVA stopa, veřejný prostor, výtvarné umění, land art, street art, graffiti, fotografie, ekologieThe diploma thesis as a whole deals with the topic of tracks in contemporary art. It is divided into three parts. Theoretical, didactic and practical part. In the theoretical part, I first define what a track means to me and I apply this definition when searching for tracks in the works of contemporary artists. The theoretical part of the work includes an interview with Patrik Proška, an artist creating some of his works in public space. In the didactic art project, created for high school students, the topic of tracks is viewed somewhat more freely. The main goal of the thematic unit is to lead students to think about tracks through their own artistic activity. Based on the experience gained, they should be able to think about the transience of the tracks, the meaning of our legacy and the consequences of our existence. I especially focus on the art area related to land arts and street art or graffiti. The practical part is the result of my reasoning about the tracks left in public space. I established my reasoning on the knowledge gained in the theoretical part. The result is a set of author's books that document my thoughts on the tracks found or created. I focused my attention mainly on the human desire to leave their tracks in the public space. KEY WORDS track, public space, art, land art,...
Keywords:
art; ecology; graffiti; land art; photograph; photographs; public space; street art; tracks; ekologie; fotografie; graffiti; land art; stopa; street art; umění; veřejný prostor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125143