Název:
Videoart a veřejný prostor
Překlad názvu:
Video art and public space
Autoři:
Shcherbak, Viktoriia ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Magidová, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje videoartu a problematice související s prezentací videoartu v galerijním i negalerijním prostoru. V teoretické části jsou definovaná základní pojetí, jako nová média, analogové a digitální video, videoart. Dále je zkoumaná polymorfie videa, jako média, ovlivňovaného a modifikovaného dalšími médii. Závěr teoretické části je věnován prostorovým formám videoartu, jako videoperformance a videoinstalace, zároveň je zde vyznačeno specifikum videa pracujícího s trojdimenzionálním prostranstvím. V praktické části práce je realizován výzkum diváckých postojů (N=65) k místu sledování videoartu. Respondenti upřednostňovali prožívání videoartu v temné, "kinu podobné" místnosti před ostatními danými možnostmi (v pořadí popularity: videoinstalace v galerii, YouTube a projekce na veřejném náměstí). Pro většinu respondentů podstatnými charakteristikami prostoru, v němž na videoart nahlížejí byly: dobrá akustika, vysoké rozlišení videa a cenová dostupnost přehlídky. Dále je v praktické části realizovaná a popsaná série videoinstalací a performancí. Předložené projekty pracují s experimentální ambientní hudbou, videoinstalací a negalerijním prostorem. Poslední - didaktická část práce je představená shrnutím kladů využití videoartu ve školství, konkrétně u hodin výtvarné výchovy a následujícím návrhem...The work deals with video art and issues related to the presentation of video art in gallery and non-gallery spaces. The theoretical part defines the basic concepts such as new media, analog and digital video and video art, and then examines the polymorphism of video as a medium influenced and modified by other media. The final section is devoted to spatial forms of video art, such as video performance and video installation, and explores the special aspects of video in three-dimensional space. In the practical part, I carry out a survey (N = 65) of viewers' attitudes to space and video art. Respondents preferred experiencing video art in a dark, "cinema-like" room over other given options (in order of popularity: spatial video installation in a gallery, YouTube and video projection in a public square). The most important characteristics of video art spaces for respondents were: good acoustics, high video resolution projection and affordability of access.In the final section of the practical part, I describe and realize a series of video installations and performances, working with experimental ambient music, video installations and non-gallery spaces. The didactic part of the work summarizes the advantages of using video art in school, specifically in art lessons, and presents a design for a...
Klíčová slova:
digitalizace; nová média; současné umění; videoart; videoinstalace; videoperformance; vizuální komunikace; výtvarná výchova; živé vizuální efekty; art education; contemporary art; digital age; live visuals; new media; video art; video installation; videoperformance; visual communication