Název:
Využívání informačních a komunikačních technologií seniory
Překlad názvu:
The Use of Information and Communication Technologies by the Elderly People
Autoři:
Pelikánová, Denisa ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Vojtko, Tibor (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na seniory jako účastníky vzdělávacích aktivit a jejich využívání informačních a komunikačních technologií (dále jen ICT). Cílem práce je analyzovat četnost a důvody využívání ICT specifickou skupinou seniorů. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. Nejdříve budou v práci reflektovány hlavní pojmy týkající se stáří, stárnutí a změn ve stáří, jež mohou ovlivnit používání ICT seniory. Pozornost je rovněž věnována demografickému vývoji seniorské populace. Dále se práce zaměřuje na informační společnost, digitální propast a digitální gramotnost. Třetí kapitola je věnována digitální gramotnosti seniorů, motivaci a bariérám v používání ICT a konkrétním důvodům, kvůli kterým senioři ICT používají. Poslední kapitola je zaměřena na empirické šetření, které zjišťuje četnost a hlavní důvody používání ICT účastníky vzdělávacích aktivit. Klíčová slova v češtině: digitální gramotnost, digitální propast, ICT, informační společnost, senioři, stáříThe bachelor thesis focuses on elderly people as participants of education and their usage of the information and communication technology (hereinafter referred to as ICT). The aim of this work is to analyze the frequency and reasons for using ICT by a specific group of elderly people. The thesis is divided into four chapters. First, the main concepts of age, aging, and changes in aging will be reflected. Attention will also be paid to the demographic development of elderly people. Furthermore, the work focuses on the concept of the information society, the digital divide, and digital literacy. The third chapter deals with the digital literacy of elderly people, motivation, and barriers in the usage of ICT and specific reasons for usage ICT by elderly people. The last chapter focuses on an empirical survey which analyzes the frequency and reasons for the usage of ICT by the participants of education. Klíčová slova v angličtině: digital literacy, digital divide, ICT, information society, elderly people, old age
Klíčová slova:
senioři|stáří|ICT|informační společnost|digitální propast|digitální gramotnost; elderly people|old age|ICT|information society|digital divide|digital literacy