Název:
Solidární akademie v Turecku: analýza akademického aktivismu, parrhesie a praktik sdílení
Překlad názvu:
Solidarity Academies in Turkey: An analysis of academic activism, parrhesia, and commoning practices
Autoři:
Demirkır, Öykü ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Císař, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This research seeks to interpret the academic activism of Academics for Peace in Turkey. It argues that the occurrence of the Academics for Peace results from the intertwinement of neoliberal and authoritarian ideology. The writer of this research suggests that Academics for Peace build networks of solidarity based on resistive critique and truth-telling practices. Solidarity (alternative) academies in Turkey are the seeds of this engagement in solidarity, self- adapting practices, activist truth, and parrhesia, and they appear as phenomena that carry out prefigurative-instituent practices. The research suggests that Solidarity academies can be evaluated as a 'threshold' cultivating our understanding of the 'commons' and 'commoning practices.'Výzkum se snaží interpretovat akademický aktivismus "Akademiků pro mír" v Turecku. Tvrdí, že vznik "Akademiků pro mír" je reakcí na vzájemné propojení neoliberální a autoritářské ideologie. Autorka se domnívá, že "Akademici pro mír" budují sítě solidarity založené na kritice a praktikách mluvení pravdy. Solidární (alternativní) akademie v Turecku jsou počátkem této angažovanosti v solidaritě, přizpůsobení se, aktivistické pravdě a parrhesii a objevují se jako jevy, které s sebou nesou prefigurativně-institucionální praktiky. Diplomová práce přichází s myšlenkou, že Solidární akademie lze hodnotit jako "hraniční linii", která kultivuje naše chápání "obecných statků" a "praktik sdílení".
Klíčová slova:
akademický aktivismus; akademický kapitalismus; biopolitická produkce; emancipace; institucionální praxe; kritická pedagogika; kritika; parrhesie; solidarita; academic activism; academic capitalism; biopolitical production; critical pedagogies; critique; emancipation; instituent practices; parrhesia; solidarity