Original title:
Psychometrická kvalita dotazníku vztahů ve třídách a jeho úprava
Translated title:
Psychometric quality of the classroom relationship questionnaire and its modification
Authors:
Solnařová, Jana ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Sotáková, Hana (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rigorózní práce Psychometrická kvalita dotazníku vztahů ve třídách a jeho úprava ABSTRAKT Rigorózní práce navazuje na diplomovou práci zabývající se vztahy v genderově nevyvážených třídách. V rámci diplomové práce byl použit nestandardizovaný dotazník vztahů ve třídách a během jeho zpracovávání se objevily možné mezery a nedostatky. Dotazník je předmětem této práce. Teoretická část mapuje vliv generových stereotypů na vývoj jedince a charakter vztahů v koedukovaných a separovaných třídách. Empirická část pracuje s celkem 324 sesbíranými dotazníky, a je rozdělena na dvě části. V první části byly dotazníky psychometricky zpracovány a vzhledem k nedostatečné reliabilitě některých položek, byla navržena úprava dotazníku. Druhou část tvoří podrobná analýza sesbíraných dat. Výsledky prokázaly vliv několika proměnných na vztahy ve třídách. Nejlepší vztahy mezi sebou mají žáci/kyně na základních školách, nejhorší vztahy jsou na odborných a středních odborných učilištích. Vztahy mezi jedinci se horší s věkem, nejvíce je toto možné pozorovat u podskupiny děvčat. Na dívky má velký vliv i genderové složení třídy, nejlepší vztahy mezi sebou mají v genderově vyvážených třídách, nejhorší vztahy mají ve třídách, kde tvoří většinu. Vztahy mezi chlapci jsou méně ovlivnitelné zkoumanými proměnnými, roli u nich hrál jen typ...Rigorózní práce Psychometric quality of the classroom relationship questionnaire and it's modification ABSTRACT The rigorous thesis follows the topic of a diploma thesis which deals with relations in gender-unbalanced classes. A non-standardized questionnaire of relationships in classes was used in the diploma thesis and possible gaps and shortcomings appeared during its elaboration. The questionnaire is the subject of this thesis. The theoretical part maps the influence of gender stereotypes on development of individuals and character of relationships in coeducated and separated classes. The empirical part works with 324 collected questionnaires, and concist of two parts. Questionnaires in the first part were psychometrically processed and a due to insufficient reliability of some items, a modification of the questionnaire was proposed. The second part consists of detailed analysis of the collected data. Results show the influence of several variables on relationships in the classes. Pupils have the best relationships with each other in primary schools while the worst relationships are in vocational and secondary vocational schools. Relationships between individuals worsen with age, especially in a subgroup of girls. Girls are considerably influenced by gender composition of the class. They have the best...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/124531