Název:
Využití úloh v učebnicích zeměpisu při rozvoji mapových dovedností ve výuce na druhém stupni základních škol
Překlad názvu:
Use of geography textbook tasks in the development of pupils' map skills in lower secondary education
Autoři:
Nedbalová, Amálie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem bakalářské práce jsou úlohy zaměřené na rozvoj mapových dovedností. Cílem práce je zjistit, zda, jak často a jakým způsobem učitelé využívají učebnice zeměpisu a učební úlohy při rozvoji mapových dovedností u žáků druhých stupňů základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Práce se také věnuje tomu, jak vyučující zpracování učebnic a úloh zaměřených na rozvoj mapových dovedností hodnotí. V teoretických východiscích práce objasňuje postavení učebnic ve výuce a jejich funkce. Představen je také současný stav českého výzkumu učebnic a možnosti jeho dalšího rozvoje. Dále jsou v práci definovány učební úlohy a jejich smysl. Práce se také věnuje vymezení a jednotlivým druhům mapových dovedností (čtení, analýza, interpretace, tvorba mapy) a popisuje tzv. modely mapových dovedností. Rovněž je vysvětleno, jakým způsobem k rozvoji mapových dovedností mohou přispívat učebnice zeměpisu. V další části práce jsou popsány výsledky výzkumu realizovaného skrze dotazníkové šetření. Z těch vyplývá, že většina učitelů aktivně využívá učebnice zejména při přípravě hodin, ale i v hodinách samotných. Ukazuje se, že učební úlohy v učebnicích slouží primárně jako zdroj inspirace pro tvorbu vlastních úloh. Z hlediska druhů mapových dovedností pracují učitelé zejména s úlohami zaměřenými na čtení a...This bachelor's thesis examines textbook tasks designed for the development of map skills. The purpose of the thesis is to determine whether, how often, and in what manner are Geography textbooks and textbook tasks utilized by teachers for the development of map skills in pupils in lower secondary education. The thesis also analyses teachers' assessment of the way textbooks and textbook tasks aimed at map skills are designed. The theoretical basis of the thesis explains the role and function of textbooks within teaching. The current state of Czech research on textbooks is introduced along with prospects for its further development. This is followed by the defining of what didactic textbook tasks are and what their purpose is. The thesis also addresses the determination of specific types of map skills (reading, analysis, interpretation, mapmaking) and gives a description of "models of map skills". Furthermore, it is explained how Geography textbooks can contribute to the development of map skills. In the subsequent part of the thesis, the findings of a questionnaire survey are presented. The results indicate that the majority of teachers actively use textbooks not only in lesson preparation but also in lessons as such. It is revealed that textbook tasks serve mainly as source of inspiration for the...
Klíčová slova:
mapové dovednosti; rozvoj mapových dovedností; učebnice zeměpisu; učební úloha; zeměpis; development of map skills; Geography; map skills; textbook tasks; textbooks