Název:
Logopedická prevence u začínajících školáků
Překlad názvu:
Speech Therapy Prevention for the Pupils in the Beginning of School Attendance
Autoři:
Jiráková, Kamila ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] JIRÁKOVÁ, Kamila. Logopedická prevence u začínajících školáků [Diplomová práce]. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy univerzity, 2020. 98 s. Diplomová práce se zabývá logopedickou prevencí a u začínajících školáků. Je založena na teoretických poznatcích v této oblasti a je propojena s výzkumem. Součástí diplomové práce a výzkumného šetření je autorkou vytvořená příručka pro učitele, která si klade za cíl zlepšit schopnost učitelů analyzovat řeč žáků a deficity v jazykových rovinách a zaměřit se cíleně na její rozvoj. Cílem diplomové práce je motivovat učitele prvních tříd k cílené a komplexní analýze řeči svých žáků a ověřit, jestli vytvořená příručka k této práci je vhodným nástrojem k zlepšování této kompetence. Teoretická část vymezuje pojem komunikace a zabývá se řečí jako komplexní schopností v jejich čtyřech jazykových rovinách. Pozornost je věnována logopedické prevenci a to zejména základním oblastem logopedické prevence a významu a přínosu primární logopedické prevence. Dále je nastíněna možnost využití aktuální dětské literatury ve vztahu k logopedické prevenci. Samotná kapitola je pak věnována začínajícím školákům, jejich řečovým dovednostem a charakteristice vybraných druhů narušené komunikační schopnosti a specifického přístupu u začínajících školáků. Cílem praktické části je realizovat,...JIRÁKOVÁ, Kamila. Speech Therapy Prevention for the Pupils in the Beginning of School Attendance [Diploma thesis]. Prague: Faculty od Education, 2020. 98 s. The diploma thesis deals with the speech therapy prevention for the pupils in the beginning of school attendance. It is based on theoretical knowledge in this field and linked to research. A part of the diploma thesis and the research survey is an author's guide for teachers which aims to improve the ability to analyse pupil's speech and deficits in the language levels and to focus on its development. The aim of the diploma thesis is to motivate first grade teachers to a targeted and comprehensive analysis of their students' speech and to verify whether the guide for teachers is a suitable tool for improving this competence. The theoretical part defines the concept of communication and deals with speech as a complex ability in their four language levels. Attention is paid to speech therapy prevention, especially to the basic areas of speech therapy prevention and the importance and benefits of primary speech therapy prevention. It also outlines the possibility of using current children's literature in relation to speech therapy prevention. The chapter itself is then devoted to the pupils in the beginning of school attendance, their speech...
Klíčová slova:
logopedická prevence - jazykové roviny - jazykové deficity - komunikace - začínající školáci; Speech Therapy Prevention - Language Levels - Language Deficits - Communication - Pupils in the Beginning of School Attendance