Název:
Motivace a bariéry v dalším vzdělávání dospělých v doktorském studiu
Překlad názvu:
Motivation and barriers in further adult education in doctoral degree
Autoři:
Kratochvílová, Denisa ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Pavlov, Ivan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je zjistit, jaký byl prvotní motiv ke studiu doktorského programu a jaké jsou typy motivací a bariér v dalším vzdělávání dospělých v doktorském studiu. Teoretická část vychází z koncepce celoživotního vzdělávání a celoživotního učení. Vymezuje pojem dalšího vzdělávání dospělých, který je potřeba definovat pro ukotvení tématu v dané práci. Zaměřuje se na doktorské studium, fáze během doktorského studia, související strategické dokumenty, legislativní ukotvení a dostupná výzkumná šetření, které jsou zaměřeny na motivaci a bariéry. Další důležitou součástí práce je definování motivu, motivace, typů motivace ve vztahu k dospělému, který je součástí dalšího vzdělávání dospělých. Na bariéry je pohlíženo z hlediska dostupných výzkumů. Praktická část je založena na kvantitativní a popisné studii zkoumající motivace a bariéry napříč obory doktorského studia, která byla realizována formou dotazníkového šetření. Výzkumné šetření je orientováno na studenty doktorského programu, kteří již přerušili primární vzdělávání a vracejí se ke studiu po nejméně roční pauze. Je u nich zjišťováno, jaký motiv je vedl k návratu ke studiu a jakým způsobem je ovlivňuje vnitřní a vnější motivace. Dále je u nich zjišťováno, jaké bariéry na ně působí během studia. Překážky jsou vnímány z hlediska aspektů souvisejících...The aim of the thesis is to find out, what was the initial motive for the study of the doctoral program and what are the types of motivations and barriers in further education of adults in doctoral studies. The theoretical part is based on the concept of lifelong learning and lifelong learning. It defines the concept of further education of adults, which needs to be defined to anchor the topic in the work. It focuses on doctoral studies, phases during doctoral studies, related strategic documents, legislation and available research surveys, that focus on motivation and barriers. Another important part of the work is to define the motive, motivation, types of motivation in relation to the adult, which is part of further adult education. Barriers are viewed in terms of available research. The practical part is based on a quantitative and descriptive study examining motivations and barriers across the disciplines to pursue a doctoral degree, which was carried out in the form of a questionnaire survey. The research survey is aimed at doctoral students, who have already interrupted primary education and are returning to study after at least a one-year break. They find out, what motive led them to return to study and how they are influenced by internal and external motivation. They also find out, what...
Klíčová slova:
bariéry; Celoživotní učení; další vzdělávání dospělých; doktorské studium; motivace; barriers; doctoral degree; Lifelong learning; motivation; other adult education