Original title:
Rekonstrukce mýtu: Krvavý poledník jako nový western
Translated title:
Reconstructing the Myth: Blood Meridian as the New Western
Authors:
Kesman, Jan ; Ulmanová, Hana (advisor) ; Procházka, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Thesis Abstract This thesis deals with the deconstruction of the myth of American westward expansion in Cormac McCarthy's Blood Meridian or The Evening Redness in the West; it also tries to answer the question of how the book fits into the Western genre. The chief focus is on the two key characters: the kid and Judge Holden, and their fight for dominance, the depiction of the frontier landscape, and the portrayal of violence. The thesis is divided into three larger sections, followed by a conclusion. The first part, titled "Blood Meridian: Between History and Myth," is an extended overview, putting Blood Meridian into the context of the author's literary production and introducing the central themes of the novel that are examined in the subsequent sections of the thesis. The second part, titled "Introduction," is divided into four chapters presenting notions essential to understanding how Blood Meridian engages with the myths of American westward expansion and subsequently dismantles them. The first chapter focuses on Frederick Jackson Turner's theory that the American frontier was the birthplace of the American character. The second chapter introduces Roland Barthes' definition of myths and the second and third semiological chains, as well as William H. McNeill's concept of mythistory. The third chapter...Tato práce se zabývá dekonstrukcí mýtu americké expanze na západ v knize Cormaca McCarthyho Krvavý poledník, aneb Večerní červánky na západě a taktéž se snaží zodpovědět otázku, kam kniha spadá v rámci žánru westernu. Práce se zaměřuje primárně na dvě hlavní postavy: kluka a soudce Holdena, jejich souboj o nadřazenost, zobrazení krajiny amerického západu a vyobrazení násilí. Práce je rozdělena na tři větší části a závěr. První část, nazvaná "Krvavý poledník: mezi historií a mýtem," je rozšířený přehled, který zasazuje Krvavý poledník do kontextu autorovy literární tvorby a představuje základní témata knihy, která jsou rozebrána v následujících částech práce. Druhá část nazvaná "Úvod" je rozdělena na čtyři kapitoly, které představují pojmy nezbytné pro pochopení, jak Krvavý poledník pracuje s mýty Americké expanze a následně je nabourává. První kapitola se zabývá teorií Fredericka Jacksona Turnera o zrození amerického charakteru na území amerického pohraničí. Druhá kapitola představuje definici mýtu a sekundárního a terciárního sémiologického systému podle Rolanda Barthese a taktéž koncept historie-mýtu Williama H. McNeilla. Třetí kapitola se zabývá Krvavým poledníkem jakožto historickým románem a zkoumá, jak nakládá s historickými prameny. Čtvrtá kapitola popisuje evoluci westernu a zasazuje Krvavý...
Keywords:
Cormac McCarthy|Blood Meridian|myth|frontier|Western|revisionist Western|American West|Manifest Destiny|Violence|Frederick Jackson Turner|Roland Barthes; Cormac McCarthy|Krvavý poledník|mýtus|pohraničí|western|revizionistický western|americký západ|Manifest Destiny|násilí|Frederick Jackson Turner|Roland Barthes
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/123225