Original title:
Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Translated title:
Reading, writing and speaking in a child with an atypical language development
Authors:
Marešová, Marie ; Saicová Římalová, Lucie (advisor) ; Homolková, Kamila (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování.This thesis will be focused on the characteristics of reading, written language and spoken language of a younger school aged child, whose process of language acquisition is atypical and involves difficulties (with suspicion of specific language impairment or dyslexia). The analysis will beprimarily focused on areas, which the child has troubles with. Using supporting literature, this paperwill try to discover phenomena, which could be relatedto manifestations of specific language impairment or dyslexia. The core of the bachelor thesis will be a case study of the child at the age of 8 to 9. Recordings of speech of the child, recordings of her loud readings and demonstrations of her written language will be examined. Observations of the child during extra lessons will also be used.
Keywords:
reading|writing|speaking|dyslexia|specific language impairment|younger school age; čtení|psaní|mluvený projev|dyslexie|vývojová dysfázie|mladší školní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/123175