Název:
Orthorexia nervosa v kontextu internetu a sociálních sítí
Překlad názvu:
Orthorexia nervosa, Social media and the Internet
Autoři:
Králová, Daniela ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá posedlostí zdravou stravou, pro kterou Steven Bratman vytvořil pojem orthorexia nervosa (v českém prostředí ortorexie). Označuje patologické upínání se na zdravou stravu, které má negativní dopad na kvalitu lidského života. Cílem práce bylo představit ortorexii v kontextu internetu, sociálních sítí a problematiky wellness průmyslu. Výzkumný soubor tvořilo 324 respondentů se zájmem o zdravou stravu, ve věku 15-68 let (M = 34). Data byla získána online dotazníkem, složeného ze dvou částí. První mapovala respondentův přístup ke zdravé stravě (motivace, zdroje informací, propagátoři zdravé stravy, diety, čas trávený na internetu, pozitiva a negativa zdravé stravy), druhá se zaměřila na ortorektické tendence. Použita byla česká verze dotazníku ORTO-15. Oproti očekávání nebyl nalezen rozdíl v ortorektických tendencích mezi lidmi, kteří různě často navštěvují internetové stránky s tématem zdravé stravy a rozdíl nebyl nalezen ani u lidí, kteří využívají sociální sítě ke sledování propagátorů zdravé stravy. Dále nebyl zjištěn rozdíl v ortorektických tendencích u lidí, kteří se v rámci svého zaměstnání/studia zabývají tématem zdravé stravy ani u lidí, pro jejichž zaměstnání je důležitý vzhled nebo fyzická kondice. Bylo zjištěno, že v českém prostředí trend wellness propagátorů zatím není rozšířen,...This study focuses on an obsession with healthy eating called orthorexia nervosa, a term coined by Steven Bratman. It describes a pathological fixation on healthy eating, with a negative influence on the quality of human life. The study aimed to present orthorexia in the context of the Internet, social media, and the wellness industry. The research sample was composed of 324 participants aged 15 to 68 (M = 34), interested in healthy eating. The data was obtained via an online two-part questionnaire. The first part explored the healthy eating lifestyle of the participants (motivation, sources, healthy eating influencers, diets, time spent on the Internet, positive and negative aspects of a healthy diet). The second part was focused on orthorexic tendencies measured by ORTO-15. There was no difference in orthorexic tendencies between people who visit healthy eating websites frequently as well as between people who use social networks to follow healthy food influencers. Also, there was no difference in orthorexic tendencies between people whose work/study deals with healthy eating and those whose physical appearance is important for their job. It was found out that the wellness influencer trend is not very common in Czech society, popular influencers are mainly Czech nutritionists and fitness coaches. The...
Klíčová slova:
Ortorexie|orthorexia nervosa|zdravá strava|sociální sítě|poruchy příjmu potravy; Orthorexia nervosa|disordered eating|healthy eating|social media