Original title:
Daleko do klidu: prostor a domesticita v díle Medbh McGuckian a Leontie Flynn
Translated title:
Far from Peace: The Images of Space and Domesticity in the Poetry of Medbh McGuckian and Leontia Flynn
Authors:
Nováková, Lucie ; Theinová, Daniela (advisor) ; Wallace, Clare (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] 1 ABSTRACT Key words: Northern Irish poetry, Leontia Flynn, Medbh McGuckian, domesticity, domestic space, the Troubles, post-Agreement poetry The aim of the thesis is to observe the Northern Irish conflict from the vantage point of domestic space as it is reflected in Northern-Irish poetry of the last 40 years. The thesis builds on the notion that houses and homes are not simply private places but images of the outside world. To illustrate this premise, the works of two Northern Irish poets have been selected: Medbh McGuckian and Leontia Flynn. Divided by time, but not space, their poetry is to be placed into the context of Northern Irish poetry during the Troubles and the post-Agreement period. McGuckian's poetry is engaged with making a sense of the distinction between public and private spheres (Wills 1993), whereas Flynn's poetry, and post-Agreement poetry in general, shows signs of attempts to discover and establish her place within the context of the Troubles. In formulating her stance, Flynn relies on a perspective gained by leaving home and memories of growing up during the Troubles behind and travelling abroad (Heidemann 2016). Both poets write about the Troubles in light of the division between private and public spheres, thus illustrating how the violent politics have been part of Northern Irish...1 ABSTRAKT Klíčová slova: severoirská poezie, Leontia Flynn, Medbh McGuckian, domesticita, privátní prostor, severoirský konflikt, poezie po Velkopáteční dohodě Magisterská práce si klade za cíl nahlédnout konflikt v Severním Irsku skrze optiku privátního prostoru a zkoumá způsob, jakým je téma reflektováno v severoirské poezii v posledních čtyřiceti letech. Práce vychází z předpokladu, že domy a domovy nejsou pouze privátním prostorem, ale odráží se v nich okolní svět. Jako názorný příklad byly vybrány dvě severoirské básnířky, Medbh McGuckian a Leontia Flynn, které zastupují dvě různé básnické generace, ale věnují se mapování stejného prostoru. Jejich tvorba bude zasazena do kontextu severoirské poezie během období konfliktu a po Velkopáteční dohodě. Zatímco McGuckian se ve své poezii snaží porozumět hranici mezi osobní a veřejnou sférou (Wills 1993), Flynn, podobně jako další autoři poezie po Velkopáteční dohodě obecně, se snaží nalézt své místo v kontextu konfliktu. Při vyjadřování svého postoje čerpá Flynn ze zkušeností, které získala odchodem z domova a cestováním, což jí umožnilo nechat za sebou vzpomínky na dětství poznamenané konfliktem (Heidemann 2016). Obě básnířky o konfliktu píší z hlediska rozdílu mezi soukromým a veřejným prostorem. Konflikt totiž byl a stále je součástí běžného života a...
Keywords:
Northern Irish poetry|Leontia Flynn|Medbh McGuckian|domesticity|domestic space|the Troubles|post-Agreement poetry; severoirská poezie|Leontia Flynn|Medbh McGuckian|domesticita|privátní prostor|severoirský konflikt|poezie po Velkopáteční dohodě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/123000