Název:
Použití symbolů v minojské a mykénské ikonografii
Překlad názvu:
The Use of Symbols in Minoan and Mycenaean Iconography
Autoři:
Matoušková, Monika ; Pavúk, Peter (vedoucí práce) ; Blakolmer, Fritz (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This Master thesis deals with symbolic objects appearing in the Bronze Age Aegean art in the 3rd and especially the 2nd millennium BCE. Recurrent types of scenes and motifs speak for the fact that there must have existed a complex iconographic system of Minoan and Mycenaean art. An analytical method aiming at single elements of composite scenes may bring us closer to better understanding of this system and to its more objective interpretation. The study, therefore, focuses on the iconography of each individual symbol and also discusses its possible parallels in art of the neighbouring Bronze Age cultures. Nonetheless, the Aegean iconographic system was not strictly codified throughout the entire Bronze Age and some of the themes evolved or were specific only for certain eras. For that reason, the studied material is treated in a diachronic approach so as to stress the iconographic evolution of the symbols' use. The aim is to provide a profound analysis of the rules applied to the symbols in Minoan and Mycenaean art, to investigate their possible origins, and finally to examine their mutual interconnections.Tématem této magisterské práce je ikonografie vybraných symbolických předmětů objevujících se v Egejském umění doby bronzové ve 3. a především 2. tisíciletí př.n.l. Toto umění používalo sofistikovaný ikonografický systém, což je patrné z opakujících se scén a motivů. Důkladná analýza jednotlivých prvků vyskytujících se v komplexnějších vyobrazeních může výrazně pomoci k pochopení tohoto systému a k objektivnější interpretaci určitých výjevů. Celá práce je tedy zaměřena na ikonografii jednotlivých symbolů, avšak zabývá se i studiem jejich možných paralel z umění okolních kultur doby bronzové. Nicméně, Egejská ikonografie nebyla striktně kodifikována v průběhu celé doby bronzové, naopak se vyvíjela a inovovala. Mnohé symboly tak byly typické jen pro určitá období, u jiných se zase měnilo jejich využití. V práci je proto kladen obzvláštní důraz na diachronní změny v ikonografii těchto symbolických předmětů v minojském a mykénském umění s cílem vytyčit pravidla pro jejich užívání, stejně tak jako prozkoumat jejich možný původ a vysledovat vzájemné vztahy mezi symboly samotnými.
Klíčová slova:
Kréta|umění|doba bronzová|dvojbřitá sekera|osmičkový štít|posvátný uzel|konsekrační rohy; Crete|art|Bronze Age|double axe|figure of eight-shaped shield|sacral knot|horns of consecration