Název:
Etika a zodpovědnost v "neirských" dílech Martina McDonagha"
Překlad názvu:
Morality and Responsibility in the "Non-Irish" Works of Martin McDonagh
Autoři:
Doleček, Jan ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Martin McDonagh is considered to be one of the chief contemporary Irish-British playwrights, who also became an accomplished and universally acclaimed screenwriter and director of films. This BA thesis aims to explore the ethical side of his work, focusing on the "non-Irish" plays and films: namely on the plays The Pillowman (2003), Behanding in Spokane (2010) and Hangmen (2015) and on the films In Bruges (2008), Seven Psychopaths (2012) and Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017). In all of the aforementioned, McDonagh focuses on diverse ethical issues such as responsibility, justice, violence, racial prejudice, redemption and other themes. The way McDonagh approaches these ethical issues is mainly through his masterfully crafted characters. Most of them have distinguishable individual moralities or moral codes and it is therefore chiefly the analysis of these characters that provides comment on ethics. Given the subjectivism expressed in the work, it becomes apparent that McDonagh's oeuvre inclines toward moral relativism, although McDonagh himself rejects ascribing to any established theory (this suggest rather a post-modern approach to ethics). Another important aspect that is also be discussed in the thesis is McDonagh's implicit challenging the audience/reader, who are encouraged to...Martin McDonagh je považován za jednoho z předních současných irsko-britských dramatiků, který se také stal úspěšným a světově uznávaným scenáristou and režisérem filmů. Tato bakalářská práce má za cíl prozkoumat etickou stránku jeho děl, zaměřující se na "neirské" divadelní hry a filmy: jmenovitě na hry The Pillowman (2003), Behanding in Spokane (2010), Hangmen (2015) a na filmy In Bruges (2008), Seven Pszchopaths (2012) a Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017). Ve všech výše uvedených se McDonagh zaměřuje na rozmanité etické otázky jako je zodpovědnost, spravedlnost, násilí, rasové předsudky, vykoupení a další. Způsob, jakým McDonagh přistupuje k těmto etickým otázkám, je hlavně skrze jeho mistrně vystavěné postavy. Většina z těchto postav má odlišitelnou individuální morálku či morální kodex a je to tedy hlavně analýza těchto postav, která poskytuje komentář k etice. Vzhledem k subjektivismu vyjádřeným v dílech se stává zřejmé, že McDonaghovo dílo celkově tíhne k morálnímu relativismu, ačkoliv sám McDonagh odmítá příslušnost k jakékoli ustálené teorii (spíše se tu naznačuje post-moderní přístup k etice). Další důležitý aspekt, který je také probíraný v této práci, je McDonaghovo implicitní vyzývání diváka/čtenáře, který je tak pobídnout, aby reflektoval na svoje vlastní vnímání...
Klíčová slova:
etika|Martin McDonagh|divadelní hry|film|The Pillowman|Behanding in Spokane|Hangmen|In Bruges|Seven Psychopaths|Three Billboards Outside Ebbing Missouri|černá komedie|moralita|morální kodex|morální relativismus|post-moderna|zodpovědnost|spravedlnost|násilí|rasové předsudky|humor; ethics|Martin McDonagh|play|film|The Pillowman|Behanding in Spokane|Hangmen|In Bruges|Seven Psychopaths|Three Billboards Outside Ebbing Missouri|dark comedy|morality|moral code|moral relativism|post-modernism|responsibility|justice|violence|racial prejudice|humour