Název:
Diagnostika sluchové paměti u předškolních dětí
Překlad názvu:
Diagnostics of Auditory Memory in Preschool Children
Autoři:
Stejskalová, Adéla ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je věnována problematice sluchové paměti u dětí předškolního věku a důležitosti její diagnostiky vzhledem ke školní zralosti. V teoretické části práce je podrobně popsán somatický, kognitivní a sociální vývoj předškolního dítěte. Druhá kapitola teoretické části je věnována paměti obecně, zařazení sluchové paměti do tohoto systému a popisu jejích jednotlivých modalit. Krátce je zde zmíněna souvislost sluchové paměti s vývojovou dysfázií. Třetí kapitola je věnována otázce školní zralosti. Jsou zde popsány jednotlivé oblasti, které jsou posuzovány z hlediska školní připravenosti, diagnostické metody používané při jejím posuzování a souvislost deficitů ve sluchové paměti a pozdějším osvojování čtení a psaní. Poslední kapitola teoretické části je souhrnem dostupných diagnostických materiálů v České republice a v zahraničí. Praktická část je věnována novému Testu sluchové paměti pro předškolní děti, vytvářeného v rámci této diplomové práce. Hlavním cílem praktické části je zjištění úrovně sluchové paměti za pomocí tohoto nového diagnostického materiálu a určení vlivu vývojové dysfázie, bilingvní výchovy a vývojové dyslalie na výsledek subtestů krátkodobé a dlouhodobé sluchové paměti a jeho jednotlivých částí. Praktická část obsahuje pilotní výzkum, který se věnuje testování...This master thesis is dedicated to the importance of diagnostics of auditory memory in preschool children in means of determining school readiness. The theoretical part of this thesis contains an elaborate description of the somatic, cognitive and social development of preschool children. The second chapter concerns memory in general, categorizing auditory memory in the whole system and description of its individual modalities. It is also briefly mentioned how auditory memory is affected by the presence of specific language impairment in children. The third chapter describes school readiness. There are individual areas of focus described which affect school readiness, methods of diagnostics and how deficits in auditory memory are related to future poor reading and writing. The last chapter of the theoretical section summarizes diagnostic materials which asses auditory memory in preschool children and which are available in the Czech Republic as well as foreign countries. The research part of this thesis is mainly dedicated to the new Test of auditory memory in preschool children which was compiled with this thesis. The main goal of the research was to assess the level of auditory memory in preschool children with this new test and determine how specific language impairment, bilingual education and...
Klíčová slova:
diagnostika sluchové paměti; dlouhodobá sluchová paměť; krátkodobá sluchová paměť; předškolní děti; Sluchová paměť; Auditory Memory; Diagnostics of Auditory Memory; Long-term Auditory Memory; Preschool Children; Short-term Auditory Memory