Original title:
Specifika vybraných přístupů v předškolním vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra
Translated title:
Specific of selected approaches in pre-shcool education of children with autism spectrum
Authors:
Strýčková, Karolína ; Němec, Zbyněk (advisor) ; Zulić, Marija (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá vybranými vzdělávacími přístupy, které se využívají u dětí předškolního věku s poruchou autistického spektra. V teoretické části vymezuje široký pojem autismu, roli předškolního vzdělávání, a popisuje metody práce s autistickými děti daného věku. Dále vysvětluje základní charakteristiky programu Son-Rise, Aplikované behaviorální analýzy a metody strukturovaného učení. V praktické části si v rámci kvalitativního výzkumného šetření práce klade za cíl získání přehledu názorů pedagogických pracovníků zaměřeného na výhody a nevýhody vybraných metod. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra, strukturované učení, Son-Rise program, aplikovaná behaviorální analýza, vzdělávací přístupy, autismus, předškolní vzděláváníThe presented masters thesis deals with selected educational approaches that are used in preschool children with autism spectrum disorder. The theoretical part defines the broad concept of autism, the role of preschool education, and describes methods of work with autistic children of the given age. It also explains the basic characteristics of the Son-Rise program, Applied Behavioral Analysis and TEACCH. In the empiric part within the qualitative research survey, the thesis aims to obtain an overview of the views of teachers focused on the advantages and disadvantages of selected methods. KEYWORDS autism spectrum disorders, TEACCH, Son-Rise program, applied behavior analysis, educational approaches, autism, preschool education
Keywords:
applied behavior analysis; autism; autism spectrum disorders; educational approaches; preschool education; Son-Rise program; TEACCH; aplikovaná behaviorální analýza; autismus; poruchy autistického spektra; předškolní vzdělávání; Son-Rise program; strukturované učení; vzdělávací přístupy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122675