Original title:
Prvky americké válečné propagandy ve filmových adaptacích komiksu Captain America
Translated title:
Elements of American War Propaganda in the film adaptations of Captain America comics
Authors:
Vosyková, Lenka ; Bednařík, Petr (advisor) ; Čeňková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kapitán Amerika je jednoznačně nejpatriotičtější superhrdina v komiksovém světě. Již datum jeho uvedení na trh, březen 1941, naznačuje, že jedním z jeho záměrů bylo podpořit válečné snažení americké armády během druhé světové války. Propagoval americké národní hodnoty a vlastenectví, čímž mohl podněcovat muže ke vstupu do Armády Spojených států amerických a veřejnost zase ke koupi válečných dluhopisů. Na začátku nového tisíciletí došlo k restartování celého komiksového vesmíru společnosti Marvel. V roce 2011 mělo premiéru první filmové zpracování postavy Kapitána Ameriky a poté následovaly ještě další dva díly. Celá tato trilogie se těší poměrně velké oblibě mezi diváky. V teoretické části diplomové práci popisuji různé druhy propagand a jejich příklady použití. Stručně také vysvětlím, jak působila na americké občany během první a druhé světové války. Kvůli zasazení do širších souvislostí nastíním rovněž, v čem spočívá význam populární kultury a jak se vyvíjela celá společnost Marvel. Poté bude nahlíženo na postavu Kapitána Ameriky jako na součást tradice hrdinů, kteří vykazují stereotypní znaky. Praktická část zjišťuje především to, jakými způsoby se ve filmech o této postavě projevuje americká propaganda a jak ji vnímají příjemci. Zajímá mě také, jak se liší toto vnímání v závislosti na...The character of Captain America is undoubtedly the most patriotic superhero in the comics world. Just the date of market launch in March 1941 sugests, that there was an intention to support the effort of U.S. Army during the World War II. He managed to highlight american national ideas and patriotismus, so it encouraged men to join the U.S. Army and for other people to buy war bonds to finance military operations. In the beginning of the new millennium the Marvel comics universe have been restored. The first Captain America movie was released in 2011, followed with another two sequels. The whole trilogy is quite in favor of the public. In the theoretical part of my theses, there is a description of different kinds of propaganda and its common use in public. I also ilustrate significance of pop culture and development of Marvel Studios to put it all in the wider perpective. After that follows depiction Captain America as an example of tradional hero displayed with a stereotypical charachteristics. As for the practical part of the theses, I am trying to demonstrate the american propaganda used in movies. In the next chapter I would like to determine if the viewers are able to percept it and respond to it. Part of the research was also to capture the diference in their perception due to their...
Keywords:
Captain America; comics; film; Marvel; patriotism; propaganda; USA; war; war propaganda; film; Kapitán Amerika; komiks; Marvel; patriotismus; propaganda; USA; válečná propaganda; válka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121619