Název:
Mediální obraz návrhářky Viviene Westwood: Aktivismus vs. Branding
Překlad názvu:
Media Image of Designer Vivienne Westwood: Activism versus Branding
Autoři:
Suntychová, Tereza ; Hejlová, Denisa (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá kritickým zmapováním působení britské módní návrhářky Vivienne Westwood se zaměřením na vztah mezi jejími aktivistickými projevy a budováním značky (brandingem). Klade si za cíl analyzovat diskurzivní praktiky a rozkrýt významy, jež formují mediální obraz návrhářky. Westwood se velmi výrazně angažuje v oblasti politických, sociálních a environmentálních témat. Proslula svými kritickými postoji vůči establishmentu, konzumní společnosti či ekonomickému systému. Stála u zrodu punku a pomohla definovat jeho vizuální identitu. Patří k výrazným propagátorům udržitelné módy, což reflektuje její slavný citát "kupujte méně, vybírejte pečlivě, ať to vydrží". Na druhou stranu ovšem vybudovala globální módní značku s obratem přes 40,7 milionu liber v roce 2017 a sama se tak stala předmětem kritiky kvůli rozporuplnosti vlastní činnosti. Někteří kritici upozorňují například na to, že veřejnost nabádá k omezování spotřeby, ale pod svým jménem provozuje globální síť obchodů. Z metodologického hlediska práce vychází z kvalitativního výzkumu, konkrétně z kritické analýzy diskurzu, jejíž mechanismy pomáhají odhalit mocenské vztahy a uvést problematiku do širšího kontextu.This diploma thesis deals with the critical mapping of British fashion designer Vivienne Westwood with a focus on the relationship between her activist actions and branding. The goal of this thesis is to analyse discourse practice and uncover the meaning behind creating Westwood's media image. Westwood is actively involved in political, social and environmental matters. She's known for her critical stance towards the establishment, consumer society as well as economic system. She stood at the beginning of punk and helped to define its visual identity. She belongs amongst known sustainable fashion advocates which reflects her famous quote 'buy less, choose well, make it last'. On the other hand, she built a global fashion brand with annual turnover of more than 40.7 million pounds in 2017 and she herself became the subject of criticism because of this contradiction towards her own actions. Some critics pointed out that she urges the public to consume less but owns a global network of stores under her name at the same time. From a methodological point of view the thesis is based on qualitative research, specifically on critical discourse analysis whose mechanisms help to uncover power relationships and put this issue into a broader context.
Klíčová slova:
aktivismus; branding; kritická analýza diskurzu; móda; udržitelná móda; Vivienne Westwood; activism; branding; critical discourse analysis; fashion; sustainable fashion; Vivienne Westwood