Název:
Rapová scéna jako veřejná sféra: jak se projevuje politická kritika v českém rapu a jaké jsou její důsledky ve vztahu k veřejnosti
Překlad názvu:
Rap Scene as a Public Sphere: How Political Criticism Appears in Czech Rap and How Its Consequences in Public Relations
Autoři:
Blejštil, Petr ; Hroch, Miloš (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Rapová scéna jako veřejná sféra: Jak se projevuje politická kritika v českém rapu a jaké jsou její důsledky ve vztahu k veřejnosti představuje českou rapovou subkulturu v kontextu s tradičními i moderními přístupy kulturálních studií. Český rap chápe jako veřejnou sféru, která má možnost skrze svůj obsah promlouvat k širokým fanouškovským základnám, nastolovat veřejný diskurz a utvářet způsob myšlení posluchačů o věcech veřejných. Diplomová práce se zaměřuje na politizaci rapu a na politicky motivované texty autorů české rapové scény. Diplomová práce zahrnuje obsahové analýzy vybraných skladeb českého rapového undergroundu i mainstreamu, které jsou interpretovány v souvislostech s přístupy ke studiu subkultur i popkultury. V rámci výzkumu jsou provedeny hloubkové rozhovory s českými hudebníky a analýzy mediálních výstupů vybraných autorů. Cílem výzkumu je zjistit motivace a demotivace českých rapových umělců k tomu vstoupit do veřejné diskuse o politických problémech. Diplomová práce odhaluje to, jak čeští rappeři chápou vlastní pozici v rámci systému většinové společnosti a odpovídá na otázky ohledně současné podoby české a celosvětové rapové hudební produkce.Diploma thesis Rap Scene as a Public Sphere: How Political Criticism Appears in Czech Rap and How Its Consequences in Public Relations presents Czech rap subculture in the context of traditional and modern approaches to cultural studies. Work deals with Czech rap as a public sphere that has the opportunity to speak to broad fan bases through its content, to establish public discourse and to shape the way of listeners' thinking about public affairs. The diploma thesis focuses on the politicization of rap and politically motivated texts by the authors of the Czech rap scene. The diploma thesis includes content analyzes of selected songs of the Czech rap underground and mainstream scene, which are interpreted with context to approaches to the study of subcultures and pop culture. The research includes in-depth interviews with Czech musicians and analyzes of other media interviews of some authors. The primary goal of the research is to find out the motivation and demotivation of Czech rap artists to enter into a public debate on political issues by their songs. The thesis reveals how Czech rappers understand their own position within the system of the majority society and answers questions about the current form of Czech and global rap music production.
Klíčová slova:
Bonus; GFL; hiphop; Hugo Toxxx; kulturalni studia; politika; politizace rapu; popkultura; rap; Sasga; Smack; subkultury; veřejná sféra; Vladimir 518; česká rapová subkultura; Bonus; cultural studies; Czech rap subculture; GFL; hiphop; Hugo Toxxx; politics; pop culture; public sphere; rap; rap politicization; Sasga; Smack; subcultures; Vladimir 518