Original title:
Jak ženy v České republice reflektují způsob zobrazování žen v reklamě
Translated title:
The Czech women's view on representation of women in advertisement
Authors:
Koláčková, Martina ; Vochocová, Lenka (advisor) ; Miessler, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Jak ženy v České republice reflektují způsob zobrazování žen v reklamě se zabývá reprodukcí genderových stereotypů a sexismu ve společnosti prostřednictvím reklamy. Práce si klade za cíl zjistit, jak tuto problematiku reflektují samy příjemkyně reklamních sdělení. Teoretická část se věnuje vymezení funkce reklamy, genderových rolí a genderových stereotypů, problematice sexismu a feminismu, a identifikaci základních znaků sexistické reklamy. Prostřednictvím uskutečněných výzkumů jsou demonstrovány možné důsledky stereotypní a sexistické reklamy na příjemce reklamních sdělení. Na základě analýzy rozhovorů s vybranými respondentkami a jejich hodnocení vybraných reklam jsem dospěla k závěru, že ženy vnímají obraz ženy v reklamě jako silně stereotypizovaný. Její prezentace je redukována do následujících kategorií: žena atraktivní a bezstarostná, žena hospodyňka, žena naivní a hloupá, a žena v roli sexuálního objektu. Přestože jsou ženy schopny identifikovat určité negativní dopady tohoto způsobu prezentace žen v reklamě na životy žen i mužů, jejich obavy z těchto dopadů jsou relativizovány ve vztahu k reklamě jako médiu, které nedisponuje dostatečným potenciálem ovlivňovat hodnoty a postoje společnosti. Respondentky jsou přesvědčeny, že v České republice jsou ženy v určitých oblastech...Master thesis The Czech Women's view on representation of women in advertisement focuses on the way advertisement reproduces gender stereotypes and sexism in the society. The analysis examines the view of female audience on this matters. The role of advertisement, gender roles and gender stereotypes, sexism and feminism are introduced in the beginning of this thesis. Main traits of sexism in advertisement are described. Possible impact of stereotyped and sexist advertisement on its viewers is demonstrated by introducing results of field related analyses. Based on interviews' analysis with selected group of women it was discovered that women view the representation of women in advertisement to be heavily stereotyped. Women in advertisement are reduced to the following categories: physically attractive and carefree, homemaker, naive and dull, and last but not least sex object. Even though female responders are able to identify some negative impacts of this stereotyped representation of women on both women's and men's lives, their concerns are undermined by their attitude towards advetisement which they do not consider to be capable of changing public attitudes and values. Female responders are convinced that gender discrimination against women is still present in the Czech Republic and advertisement...
Keywords:
Advertisement; female objectification; feminism; gender roles; sexism; stereotypes; feminismus; genderové role; objektivizace ženského těla; Reklama; sexismus; stereotypy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/121496